AMSTERDAM - Uitgever Sanoma Media lanceert maandag de naar eigen zeggen eerste Nederlandse online tabloid.

Onder de naam WTF.nl wordt dagelijks vermakelijk nieuws uit binnen- en buitenland gebracht, meldt hoofdredacteur Dennis van Luling.

De naam van de site staat voor Wat Tekst en Foto's, met een knipoog naar de Engelstalige betekenis van de afkorting, What The Fuck. "Om de luchtigheid en nonchalance van ons nieuws weer te geven", aldus Van Luling.

Op de vraag wat WTF.nl toevoegt aan bestaande Nederlandse nieuwssites zegt de hoofdredacteur: "Wij berichten niet over het normale nieuws, maar schrijven over de dingen waar mensen het bij het koffie-apparaat over hebben."

Behoefte

Uitgever Sander Stallinga, tevens uitgever van NU.nl, ziet een groeiende behoefte aan opmerkelijke berichten en entertainmentnieuws. "We willen binnen ons nieuwscluster op alle vlakken een verdieping aanbrengen. WTF.nl vult de entertainmentpijler en springt daarmee in een gat in de markt."

Gaat WTF.nl dan concurreren met NU.nl-katernen als 'Opmerkelijk' en 'Achterklap'? "Nee", zegt Van Luling, zelf oud-redacteur bij de nieuwssite.

"In mijn tijd bij NU.nl merkte ik dat er veel berichten buiten de boot vielen omdat het nu eenmaal een serieuze nieuwssite is. Wij gaan het nieuws 'verWTFen' en kiezen andere onderwerpen en invalshoeken. Daarom kunnen de sites prima naast elkaar bestaan."

WTF-factor

Goed voorbeeld van een artikel met de "WTF-factor" is volgens Van Luling een bericht, dat de site maandag publiceert, naar aanleiding van een onderzoek van Maurice de Hond naar de relatie tussen het drinken van bepaalden merken bier en het aantal keren dat iemand per maand seks heeft. Van Luling: je eerste reactie op onze berichten moet zijn: 'Wat the fuck?'

WTF.nl is vanaf maandag 2 april om 10.00 uur online en via apps voor iPhone en Android te bezoeken.