Hoe kom je aan mooi beeldmateriaal voor je website? Een apres-ski met wat buitenlanders doet wonderen.

Door Emma Blanchard

Elke deelnemer van een reis krijgt een mooi cadeau waar uiteraard het logo van mijn bedrijf groot op gedrukt staat. In de zomer gaf ik handige strandtassen weg die volop tijdens de vakantie en daarna gebruikt werden. In de winter gaf ik zogenaamde ruskahats weg, maar deze werden bijna niet gebruikt.

Uiteraard zonde, want je ziet het liefst dat iedereen de hele week met een ruskahat oploopt. Ik vond de ruskahats zelf erg leuk, maar had er niet over nagedacht dat de meeste mensen tegenwoordig een helm dragen, dus dat er geen plek op je hoofd zou zijn voor een ruskahat. Helaas was de pasvorm ook niet al te best, waardoor de ruskahat niet meegenomen werd naar de apres-ski.

Promotie ter plaatse is voor mij niet essentieel, dus daar heb ik de give-aways niet echt voor nodig. Maar voor de website is het wel belangrijk om zo veel mogelijk recent beeldmateriaal te hebben en een leuke foto of filmpje met ruskahats is dan wel essentieel.

Portretrecht

Veel mensen willen sowieso niet duidelijk herkenbaar op de website komen te staan. Ik heb echter geen budget om weer een testreis te organiseren met mensen die afstand doen van hun portretrecht. Ik zat dus echt met mijn handen in het haar, want hoe kom je aan leuk, nieuw, beeldmateriaal zonder een vermogen uit te geven of de privacy van je deelnemers te schenden?

De oplossing was echter ontzettend makkelijk gevonden. We raakten tijdens de apres-ski aan de praat met wat mensen die het leuk vonden om me te helpen met het promoten van mijn bedrijf. Het waren geen Nederlanders, dus ze hadden er geen enkel probleem mee dat ze straks herkenbaar op de site zouden komen te staan.

Ik heb dus super beeldmateriaal kunnen schieten, en dat zonder een gat in mijn budget te slaan: het heeft me alleen maar een paar biertjes gekost.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.