AMSTERDAM – De Chinese internetgigant Alibaba is een experiment gestart met een webwinkel waarop mensen favoriete producten op een online prikbord kunnen delen en aanschaffen. De site trekt nu al 60.000 bezoekers per dag.

De Alibaba Group, dat voor 40 procent in handen is van Yahoo, is de test vier weken geleden gestart naar voorbeeld van het populaire sociale netwerk Pinterest.

Op de website Fa Xian (wat 'ontdekken' in het Chinees betekent) kunnen bezoekers foto's van voorwerpen en kleding op een virtueel bord prikken. Deze informatie wordt met andere mensen gedeeld die kunnen reageren op het product en het kunnen aanschaffen door op de foto te klikken.

Alibaba heeft op het moment tien partners voor de website, maar hoopt aan het einde van het jaar in ieder geval 100 partners te contracteren.

Sociaal shoppen

Een half miljard mensen gebruiken in China internet en daarmee heeft het land de grootste internetpopulatie ter wereld. Voor startende bedrijven is het daarom interessant om met nieuwe verkoopmodellen te experimenteren.

In een jaar tijd zijn al drie grote sociale webwinkels gestart: Mogujie, LinkChic and Xinxian. Fa Xian is anders omdat consumenten alle producten kunnen aanschaffen via twee online winkels. De drempel om te kopen is volgens het bedrijf lager dan bij de concurrenten, waar je steeds naar een andere shop wordt doorverwezen.