AMSTERDAM - De hoge dieselprijs zorgt voor problemen bij transportondernemers. Zij slagen er niet in de gestegen brandstofkosten door te berekenen aan hun klanten. Dat zegt de branchevereniging voor transportbedrijven Transport en Logistiek Nederland (TLN) vrijdag.

Zeven op de tien transportondernemers maken gebruik van brandstofclausules in contracten met opdrachtgevers. Dit houdt in dat een stijging of daling van de dieselprijs wordt doorberekend aan de klant.

Volgens TLN worden deze clausules echter massaal genegeerd, zowel door commerciële opdrachtgevers als door de overheid. "De transporteurs durven die clausules niet af te dwingen, omdat ze bang zijn dan hun klanten te verliezen", zegt een woordvoerder van TLN. "De transportmarkt kampt namelijk met overcapaciteit."

Bedrijfsresultaat

Volgens een enquête van TLN onder zesduizend transportondernemers zien acht op de tien transportbedrijven hun bedrijfsresultaat fors dalen door de gestegen dieselprijs. Sinds januari 2009 is die met 56 procent gestegen.

Het aandeel van brandstof in de totale kosten van transportbedrijven bedraagt daardoor inmiddels 25 procent, tegen twintig procent in 2009.

Brandstofclausules

De transportsector probeert wel op andere manieren de hoge brandstofprijzen te ondervangen. "Grotere bedrijven hebben termijncontracten met brandstofmaatschappijen voor de levering van diesel, zodat ze minder betalen, en ook het nieuwe rijden zorgt voor een lager verbruik", aldus de woordvoerder.

"Maar dat is allemaal gerommel in de marge. Het is echt nodig dat de brandstofclausules worden gerespecteerd, ook omdat we er weinig fiducie in hebben dat de olieprijs snel daalt."