ROTTERDAM - De start van de bouw van een nieuwe containerterminal van Rotterdam World Gateway (RWG) op de 2e Maasvlakte, het grootschalige uitbreidingsproject van de Rotterdamse haven, loopt vertraging op.

Oorzaak is de rechtszaak die containeroverslagbedrijf ECT vorig jaar tegen Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft aangespannen.

ECT, nu het grootste containeroverslagbedrijf in de Rotterdamse haven, voelt zich door HbR benadeeld bij de uitgifte van terreinen op de 2e Maasvlakte aan de concurrentie, waaronder RWG. ECT, eigendom van het Chinese Hutchison Port Holdings, betwist de rechtmatigheid van de gevolgde procedure en eist een schadevergoeding van 900 miljoen euro.

Gevolgen

RWG, eigendom van DP World Dubai en een aantal rederijen, is momenteel in overleg met HbR over de mogelijke gevolgen van de rechtszaak voor de geplande RWG-terminal, bevestigden woordvoerders van RWG en HbR donderdag naar aanleiding van berichtgeving door Het Financieele Dagblad. RWG zegt dat ook zijn financiers duidelijkheid willen hebben.

HbR wijst de beschuldigingen van ECT van de hand. ECT, dat vreest dat de komst van concurrenten op de 2e Maasvlakte zijn voortbestaan in gevaar brengt, bracht vorig jaar december de dagvaarding uit waarop HbR later deze maand inhoudelijk zal reageren. De afwikkeling van de rechtszaak duurt waarschijnlijk nog jaren.

RWG zegt ervan uit te gaan dat hoewel sprake is van ,,enige vertraging'', de planning voor de terminal toch wordt gehaald. Het is de bedoeling dat de terminal medio 2014 volledig operationeel is.