AMSTERDAM – Vier van de vijf ondernemingen in het mkb hebben voor 2012 niet of nauwelijks budget beschikbaar voor marketing, zo blijkt donderdag uit onderzoek van Motivaction.

ZZP’ers hebben nog minder de neiging om geld in marketing te steken. Negen van de tien heeft geen plannen om dit te doen.

Een op de vijf ondernemers met een marketingbudget verwacht hier de komende twaalf maanden meer aan uit te geven, terwijl een kwart een daling verwacht.

Niet alle typen ondernemers zijn even terughoudend als het aankomt op marketing. Zo investeren ‘ontplooiers’ en ‘jagers’ hier vaak wel in. ‘Jagers’ zijn altijd op zoek naar nieuwe kansen en uitdagingen en willen ‘iets groots’ neerzetten. ‘Ontplooiers’ zijn creatieve en innovatieve ondernemers, die op zoek zijn naar vooruitgang.

Hoeders

Van de zes typen ondernemers adverteren de ‘hoeders’ het minst. Deze groep wordt gekenmerkt door een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor de onderneming. Zij vinden het werk leuk, maar voelen zich niet echt een ondernemer.

Het marktonderzoeksbureau onderscheidt verder nog ‘experts’, ‘einzelgängers’ en ‘pragmatici’.

“Dat een grote meerderheid geen marketingbudget en marketingplan heeft opgesteld én nu de hand op de knip houdt, geeft aan dat deze groep hier niet strategisch over nadenkt”, aldus Rob Doornbos, mkb-expert bij Motivaction.