AMSTERDAM – Dagblad De Pers stopt per 30 maart. Wegener en Mountain Media, de uitgever van Dagblad De Pers, hebben dat maandag bekend gemaakt.

De Pers is eind 2006 opgericht door Marcel Boekhoorn. In 2009 sloot zijn bedrijf Mountain Media een 13-jarige overeenkomst met uitgeverij Wegener. Tegen betaling van een jaarlijkse vergoeding nam de uitgever de exploitatie van De Pers over.

Wegener en Mountain Media hebben vandaag de exploitatieovereenkomst beëindigd. Boekhoorn zag daarop geen andere mogelijkheid dan de krant te staken. Wegener betaalt Mountain Media een afkoopsom van 45 miljoen euro.

Mountain Media zegt hiermee het merendeel van haar bestaande verplichtingen te zullen voldoen.

Verliezen

Wegener hoopte dat De Pers een aanvulling zou vormen op zijn portfolio van regionale dagbladen zodat de uitgever meer adverteerders zou trekken. Door de sterk verslechterde omstandigheden op de advertentiemarkt is Wegener daarin niet geslaagd.

Wegener betaalde van 2009 tot eind vorig jaar 41 miljoen euro aan Mountain Media om de krant te mogen uitgeven. Daarnaast betaalde de uitgever een vaste vergoeding voor de druk- en distributiekosten.

De exploitatie leverde echter nooit op wat er van verwacht werd. In totaal leed de uitgever een verlies van 34,2 miljoen euro op het gratis dagblad.

Teleurstelling

Boekhoorn is teleurgesteld: "Ik dacht dat het mogelijk zou zijn om een winstgevende, gratis kwaliteitskrant voor de Nederlandse markt te maken en heb daarom veel geld in het project geïnvesteerd. Maar helaas werkte de advertentiemarkt niet mee."

Ben Rogmans, mede-oprichter en directeur-uitgever van De Pers, noemt het een begrijpelijk besluit. "We hebben de afgelopen jaren een vrolijke, optimistische, tegendraadse kwaliteitskrant gemaakt, met een geheel eigen en uniek geluid in de Nederlandse journalistiek."