AMSTERDAM – De nieuwe Nederlandse vakantiezoekmachine Wereldradar.nl wil een andere weg inslaan dan traditionele reissites. De maandag gelanceerde site laat gebruikers reizen zoeken vanuit hun budget.

Wereldradar.nl is bedacht door Sander Vessies, mede-eigenaar van de gepersonaliseerde startpagina Symbaloo. Vessies stoorde zich aan reissites die alleen vanuit de aanbodkant dachten: “Ik moest tientallen sites afstruinen en elke keer opnieuw criteria invullen.”

Wereldradar doet dit precies andersom en laat de gebruiker zijn budget invullen, waarna er reizen verschijnen die daarbij passen. “Het is dan ook de bedoeling dat we inspireren, en vakanties aanbieden waar je niet eerder aan had gedacht”, zegt Vessies.

De startup biedt op dit moment vakanties aan van 22 reisbureau's en zoekt in 90 landen. De gebruiker heeft toegang tot een aanbod van meer dan 50.000 reizen.

Uitbreiden

Vessies wil na de lancering eerst focussen op de optimalisatie van de site, om daarna snel uit te breiden. Hierbij moet gedacht worden aan thema-zoekmachines voor cruises en jongerenreizen. “Ik sluit niet uit dat we ook stappen in vliegtickets”, vult Vessies aan.

Wereldradar wil na Nederland ook de zee over: “We hebben absoluut internationale ambities. Ik heb nog geen website uit het buitenland gevonden die doet wat wij doen. We moeten dus snel zijn, want ik denk dat we snel gekopiëerd worden als het aanslaat. We hebben nu een gat in de markt.”

Via het kantoor van Symbaloo in Los Angeles zou Wereldradar bijvoorbeeld snel internationaal kunnen uitbreiden.

Conversie

Vessies verwacht dat Wereldradar aan gaat slaan: “Voor de lancering werden er door vrienden en kennissen al reizen geboekt, dus de conversie daar was hoog.” De ondernemer verwacht na de publieke lancering een conversie van 2 à 3 procent, maar sluit ook niet uit dat dat hoger uit kan vallen.

De vakantiezoekmachine verdient geld met leads. Wanneer gebruikers via Wereldradar doorklikken naar een reisaanbieder en daar boeken, ontvangt het bedrijf een vergoeding. “Dat verschilt nog per aanbieder, bij de één is het 3 tot 4 procent per reis, bij de ander is het een vast bedrag.”