Twitter is naast een leuk tijdverdrijf een prachtig communicatiemiddel. Maar ondertussen is ons speeltje hard bezig zijn onschuld te verliezen.

Door Dick Bosscher

Drie voorbeelden van de afgelopen week: een burgemeester dacht een grappig tweetje de wereld in te sturen over Chinese restaurants die zijn overvallen, waarbij hij telkens de letter ‘r ‘ verving door een ‘l’.

Een cabaretier twitterde dat het vrijdag negerdag was en werd massaal geloofd. En in Heerhugowaard vloog een kassencomplex in de hens, maar de gemeentelijke communicatieafdeling kwam niet op het idee dat Twitter in zo’n geval een handig middel is om de bevolking meteen te informeren.

Nederlanders zijn de meest actieve twitteraars. Er zijn al zo’n 5,5 miljoen accounts geregistreerd. Maar de voorbeelden onderstrepen het: Twitter is in Nederland nog vooral een verzamelplaats van misplaatste humor, nutteloze kennis en incomplete nieuwsberichten van de afdeling klok en klepel.

Cashen

Twee jaar zit ik nu op Twitter. Beetje laat ingestapt, misschien, want Twitter is er al sinds juli 2006. Evan Williams en Biz Stone hebben de geijkte methode gebruikt: kom met een leuke gratis dienst die eerst amper geld oplevert en zodra de meute eraan verslaafd is geraakt, ga je cashen.

Twitter is uitgegroeid tot een gigant; de waarde van het bedrijf wordt geschat op ruim acht miljard dollar. Het bedrijf verdient miljoenen doordat zoekers als Google, Yahoo en Bing onze tweets plaatsen bij trending topics. Daarnaast kunnen bedrijven promoted tweets plaatsen en da’s toevallig: die verschijnen vervolgens opeens bij ons in beeld als ‘suggestion for you’. 

Ondernemers

Twitter is voor ondernemers een mooie manier om bij een groot en breed publiek onder de aandacht te komen, maar je moet over een flinke zak geld beschikken om mee te doen. Vandaar dat vooralsnog alleen kaskrakers als Starbucks, Coca Cola, Disney en Best Buy via een betaald Twitteraccount op grote schaal adverteren.

Eenvoudige zielen kunnen een graantje meepikken door reclametweets door te sturen naar hun volgers. Ene John Chow, bijvoorbeeld, verdiende in de Verenigde Staten tweehonderd dollar, simpelweg door zijn vrienden te melden waar je speciale M&M’s kon kopen.

Betaald account

Tot nu toe ‘mogen’ wij kleine ondernemers van Twitter nog gratis reclame maken voor onszelf, maar daar komt natuurlijk een keer een einde aan. Het zou me niks verbazen als Twitter op niet al te lange termijn ook voor de kleine gebruiker met een aanbod komt dat je niet kunt weigeren: een upgrade naar een betaald account.

Net zoals LinkedIn een eenvoudig lidmaatschap kent en een business, een business plus en een executive account. Heb je een simpel gratis Twitteraccount, dan mag je straks geen reclame meer voor jezelf maken, geen e-mailadressen tweeten en je eigen website mag je ook niet noemen. Moet je maar een betaald account nemen.

Twitter heeft dan definitief zijn jeugdige onschuld verloren. Maar als ik ze nog een tip aan de hand mag doen: maak dan ook meteen een aparte divisie voor lollige burgemeesters, cabaretiers en falende communicatieadviseurs.

Dick Bosscher is journalist, trainer/adviseur journalistiek en communicatie en eigenaar van Duidelijker bv. Hij traint journalisten en geeft advies en communicatietrainingen aan bedrijfsleven en overheden. Je kunt hem volgen op Twitter (@dickbosscher).