AMSTERDAM - CEO’s zijn doorgaans het gezicht van hun bedrijf. Maar ondernemende managers roeren zich steeds vaker als expert, vertellen de oprichters van Frismakers.com, een platform voor vernieuwers in het bedrijfsleven.

De twee ondernemers Suzanne Kemps en Arend-Jan Majoor startten in 2008 onder het mom ‘open innovatie’ een netwerk voor managers die dingen doen die nog nooit eerder in hun bedrijf gedaan zijn.

Bijvoorbeeld het opzetten van een webcare-team of de uitwerking van de ideeën over businessmodellen van de Zwitserse managementgoeroe Alexander Osterwalder.

“We zien dat veel mensen het boek van Osterwalder lezen, maar je moet er ook mee aan de slag”, vertelt Majoor. Managers van grote bedrijven als Philips, Vitens en DSM gaan via het Frismakers-netwerk met deze ideeën aan de slag en delen hun kennis en ervaring met elkaar.

“Wij promoten het brancheoverschrijdend delen van kennis. Je moet in deze tijd niet alleen nemen, maar ook geven”, aldus Majoor. “Op die manier kun je beter inschatten wat voor kansen je project heeft, en wat je hiervoor nodig hebt.”

300 seconden

Zo’n zestig leden komen elk kwartaal bij elkaar, terwijl nog enkele duizenden geïnteresseerden de nieuwsbrief volgen en de online ‘300 seconden-presentaties’ bekijken, waarin vernieuwende managers hun verhaal voor een groter publiek uit de doeken doen. Hogescholen en andere instellingen gebruiken de presentaties weer in hun onderwijs.

“Frismakers is behoorlijk strikt in z’n deelnemersbeleid”, vertelt Arjan Hofmann, een van de betalende leden en communicatiemanager bij bouwconcern Heijmans. “Daardoor zijn het geen adviseursbijeenkomsten en is acquisitie geen onderwerp van gesprek bij de borrel.”

Aarnout Mijling, eveneens communicatie-expert, spreekt van levendige en zinvolle bijeenkomsten. “Voordeel van het concept is dat partijen uitgedaagd worden hun verfrissende verhaal in 300 seconden te presenteren en daarmee heel snel tot de kern van het probleem en een oplossing komen”, aldus Mijling.

Openhartig

Het openhartig vertellen over je eigen ervaringen past bij het ‘nieuwe leiderschap’, vertelt Suzanne Kemps, medeoprichter van Frismakers. “Managers tonen zich meer en meer ondernemend; er is een stukje lef nodig om je verhaal te promoten”, aldus Kemps.

Tot nu toe waren vooral CEO’s het gezicht van het bedrijf, merkt zij op. Nu beginnen de lagen daaronder, mede dankzij internet en sociale media, ‘het gezicht’ te worden. En zij zijn niet bang om hun kennis te delen buiten de muren van hun eigen bedrijf.

Het vernieuwingstempo in het bedrijfsleven lijdt onder de economische tegenwind, beamen de oprichters. Dat gold al in 2008, toen zij hun netwerk lanceerden. “Je kan vernieuwing makkelijk in de koelkast zetten”, stelt Kemps.

Deze maand verhuist het Frismakers-circus naar het nieuwe hoofdkantoor van Vodafone, waar onder meer elektronicaontwikkelaar Sjoerd Hagen van Philips zijn ervaringen deelt over een aandelenmarkt voor ideeën. Op diezelfde locatie vertelt Yvette van Eenennaam over cultuurvernieuwing bij ABN Amro.