AMSTERDAM – Crowdfunding, waarbij het publiek via een online platform geld steekt in een bedrijf, wint aan populariteit. Maar hoe zorg je als ondernemer eigenlijk voor een succesvolle crowdfundingcampagne?

NUzakelijk zet, samen met Douw&Koren Crowdfunding Consultancy, de belangrijkste voorwaarden op een rij.

- Concreet en tastbaar: Het eindproduct moet zo concreet mogelijk zijn. De zangeres Hind haalde voor het opnemen van haar CD in een week tijd 40.000 euro op. Maar voor haar - minder tastbare - marketing kreeg zij de benodigde 30.000 euro niet voor elkaar. Daarnaast werkt het vaak goed om ook de campagne zelf zo concreet mogelijk te maken: Een Rotterdams kunstcentrum liet via crowdfunding bijvoorbeeld microfoons, deuren en luidsprekers financieren. Kortom: hoe concreter hoe beter.

- Persoonlijk en handgemaakt: Vergeet gelikte commerciële types die met strakke grafieken hun businessplannen tonen. Het best werkt de authentieke clip van de buurjongen die een briljant idee heeft, nog niet precíes weet hoe hij het gaat doen, maar wel de passie en de ‘brains’ heeft om het te realiseren. En daarom ook al een proof-of-concept heeft om te tonen: hij weet waar hij het over heeft.

- Het verhaal: Mensen investeren graag in een aansprekend verhaal achter het idee of product. Wat is jouw inspirerende verhaal? Waarom zouden mensen zich door dit verhaal verbonden voelen met jouw project? Vergeet niet te vermelden wat er nieuw, of revolutionair aan is.

- Urgent: Je donateurs of investeerders aanspreken met “jongens, we hebben nog zestig dagen”, klinkt urgenter dan, “we hebben nog een jaar”. Waarom heb je juist nu financiële hulp nodig? Houd het dus kort. Het is bijna onmogelijk om mensen een jaar geboeid te houden.

- Beloning: Als je crowdfundt door middel van een lening of investering wordt je voorstel aantrekkelijker door goede rendementen. Maar vergeet niet dat de meeste van je financiers toch echt in je plan stappen omdat ze affiniteit hebben met het verhaal; er deel van willen worden. Verzin daarom extra (in natura-)beloningen die de deelnemers het verhaal mee laten ervaren.

- Verspreid: het woord Sommige crowdfunders in spe denken nog dat als je je plan online zet, het geld vanzelf binnenrolt. Fout. Je zal de crowd continu je verhaal moeten vertellen, en je moet luisteren naar en reageren op hun reacties. En dat begint bij je eigen kring. Een crowdfundingcampagne begint vaak met vrienden en familie, voordat het breder om zich heen grijpt. Een project dat erin slaagt om, meestal via een vaste kern van aanhangers, 10 procent van zijn financiering binnen te halen, heeft vaak al een goede kans van slagen.

- Mobiliseer: Vind manieren waarop je investeerders of donateurs ambassadeurs worden: hoe mobiliseer je hen? Een goed voorbeeld was Wakawaka, een met crowdfunding gefinancierde led-lamp. De mensen achter dit project verzamelden een groep mensen in de eerste weken en ze bleven die crowd benaderen. Toen ze het benodigde bedrag net niet dreigden te halen, konden ze die groep opnieuw benaderen voor een eindsprint. Blijf je achterban dus berichten en vraag ze indien nodig om hulp. Tot slot, het kan helpen om je donateurs in levenden lijve te ontmoeten. Dat kan meerwaarde bieden, buiten het virtuele aspect om.

- Kies het juiste crowdfundingplatform. Blijf je binnen de grenzen, of ga je internationaal? Alleen al het feit dat Nederlandse platforms met Nederlandse betaalmethodes werken, kan daarbij een rol spelen. En kies vervolgens een manier waarop de crowd kan participeren: lenen, investeren of doneren. Culturele projecten maken vaak gebruik van donaties, ondernemers gebruiken vaker leningen en investeringen. Tot slot: bepaalde donatiecampagnes kunnen ook zonder platform, maar dit vergt vaak meer werk.

- Heb meerdere aanjaagmomenten (acties) klaar staan die je direct kunt inzetten zodra de campagne een boost kan gebruiken. Denk aan de crowdfundingactie als een campagne met meerdere fases: voor iedere fase dien je een plan paraat te hebben om ht woord met nieuwe energie verder te verspreiden.

- Deelprojecten: Bij een grotere campagne kun je In plaats van in een keer 200.000 euro te willen ophalen, een teaser-campagne lanceren om het concept te testen. Bij de volgende ronde heb je dan een vaste kern aanhangers waar je op kan terugvallen. Doe dit vooral als je weet dat je langer de tijd hebt. Een eerste ronde kan immers in een paar weken succes boeken; een gemiddelde campagne duurt 60 tot 90 dagen. Als het dan niet lukt om voldoende geld binnen te halen, kun je beter opgeven.

Wat je vooral niet moet doen
- Een project online zetten en wachten tot het geld binnenkomt
- Vergeten. Neem je crowd niet voor lief. Als iemand wat voor je doet, vergeet hen dan niet - al dan niet publiekelijk - in het zonnetje te zetten en houd contact.
- Doelgroepen identificeren en je vooral daar op richten. Dit kan een aanvulling zijn, maar een campagne begint meestal met je eigen netwerk; stap op hen af!
- Vaag. Vraag het publiek liever niet om geld voor “vage” activiteiten als marketing, training en consultancy.
- Gelikt. Maak geen te gelikte filmpjes met strakke statistieken, stropdassen en reclameslogans. Vertel je verhaal zelf, zonder al te veel opsmuk.
- Bloedserieus zijn werkt bij crematies, maar niet bij crowdfunding. Heb plezier, dat doet je crowd immers liefst ook.