Ken je mysterieuze tijdverdwijningen? Dan bedoel ik niet die uren, waarin je heel graag de tijd verliest. Maar wel de tijd die je had willen steken in het contact met bestaande en nieuwe klanten. Of het ontwikkelen van een ideaal dienstenpakket en het uitbouwen van je bedrijf.

Door Hennie Tibben

De Bermudadriehoek is niet alleen een plek in de Atlantische Oceaan waar schepen of vliegtuigen verdwijnen. Als ondernemer verdwijn je al snel en ongemerkt in je eigen Bermudadriehoek. Er is ook altijd van alles te doen.

Je laat je afleiden van je eigen ambities en trapt regelrecht in de Bermudadriehoek met mysterieuze verdwijningen. Dat zijn niet alleen verdwijningen van tijd, maar ook van geld en energie.

Hoe creëer je als ondernemende professional snel en ongemerkt je eigen Bermudadriehoek?

Techniek

Je weigert vriendjes te worden met techniek. Hardware, software en apps zijn nu heel betaalbaar en sociale netwerken bereikbaar voor iedereen. Je kunt er een klein bedrijf groots mee maken.

Word dus vriendjes met techniek, of vraag hulp aan iemand die vriendjes ís met techniek. Zet de hulp als een strategisch middel in, want voor je het weet schiet je je doel voorbij en word je een heuse gagdetfreak.

Je ziet je inbox als je werkgever. Je inbox is het zenuwcentrum van al je activiteiten en als het daar stil wordt, dan krijg je pas echt de zenuwen. Je denkt: ik heb geen werk.

De afzenders van de berichten of meldingen bepalen wat jij wanneer doet en verleiden je nog meer te willen weten over iets dat eigenlijk niet zo belangrijk of urgent is voor jou. Tem je babbelende inbox en bepaal zelf wanneer, hoe vaak en lang je daar wilt zijn.

Concreet

Je bent niet concreet in wat je wilt bereiken. Je roept: 'als je met passie goed werk levert, dan komt de rest vanzelf'. Met euro's en uren reken je liever niet. Je werkt in de waan van de dag en komt er niet toe reserves op te bouwen en je bedrijf en diensten ideaal vorm te geven.

Zorg liever dat jij - net als je opdrachtgever of klant - ook een eigen plan hebt, zodat je je kostbare tijd geeft aan mensen en dingen die voor jou belangrijk zijn.

Je maakt je werk onnodig ingewikkeld. Voor je het weet heb je een hele kerstboom opgetuigd met afleidende toeters en bellen. Hoe ingewikkeld kun je het hebben? De kern van je werk kun je met drie vragen beantwoorden. Waarom doe je het? Hoe doe je het? Wat doe en bereik je dan?

Werknemer

Je denkt en doet als een werknemer. Je stuurt een maandfactuur, met urenverantwoording en kilometervergoeding. Maar komt de inhoud, de vorm en het resultaat van je werk jou wel goed uit?

Een ondernemer pakt de regie: heeft een ambitie, mikt op een doelgroep, kiest een verdienmodel (er is meer dan uurtje-factuurtje!) met winstgevende diensten en werkt hier strategisch aan.

Als ondernemer kun je maar beter niet verdwijnen in je eigen Bermudadriehoek. Zorg dat je weet waar je risico loopt zodat je mysterieuze verdwijningen van tijd, geld en energie voorkomt!

Hennie Tibben van tibbenwerkt.nl is business coach voor zelfstandig ondernemende professionals die tegen de grenzen van hun tijd, energie en geld aanlopen. Volg Hennie ook op Twitter.