AMSTERDAM – De virtuele stad Stad.nl wil een podium bieden aan kleinere, unieke ondernemingen. Sinds eind januari hebben meer dan 250 winkels en bedrijven zich gevestigd in de stad.

Stad.nl, dat op woensdag 7 maart van start gaat, herbergt straten met namen als de Modegracht, de Babystraat en de Fairtradelaan.

De virtuele stad bundelt kleine winkeltjes die op internet moeilijk gevonden worden en wil zo een alternatief bieden voor Google AdWords.

Bedenkers Mabel Mangnus en Helene van der Meijs lanceerden hun idee tijdens de Webwinkelvakdagen, die eind januari plaatsvonden.

Zijstraten

“We vonden de manier van zoeken saai en droog”, licht Van der Meijs toe. “Vaak vind je de leukste winkeltjes in zijstraten. Dat wilden we online nabootsen. Bovendien zijn aparte producten via internet heel moeilijk te vinden.”

Het verdienmodel van Stad.nl is gebaseerd op de verhuur van virtuele winkelpanden. Ondernemers betalen daarvoor 25 euro per maand. Daarnaast kunnen de huurders voor een aanvullend bedrag adverteren op bijvoorbeeld billboards in de stad en vliegtuigjes.

Naast veel mode-, interieur- en kinderwinkels zijn in de virtuele stad bijvoorbeeld een goudsmid en een trouwambtenaar gevestigd. Verder is er een ‘eetbare wand’ te vinden, en een workshop chakraolie “in de Spiristraat”. “Veel bedrijven gebruiken Stad.nl vooral voor marketing en promotie”, laat Van der Meijs weten.

Fysieke winkels

Stad.nl staat open voor alle ondernemers die zich aangesproken voelen door het concept. Zowel webwinkels als fysieke winkels kunnen er terecht.

Zo’n vijf procent van de winkels die zich nu op Stad.nl bevinden, is een fysieke winkel. “Dat mag wel iets meer worden, we willen graag een brug slaan tussen fysiek en online”, aldus Van der Meijs.

Het winkelend publiek kan via een zaak op Stad.nl op productniveau doorklikken naar de site van de betreffende webwinkel. Naar de fysieke winkels kan een mail gestuurd worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat consumenten ook via de site kunnen betalen.

Groei

De 250 winkels waarmee de site woensdag van start gaat, zijn slechts een begin, wat de initiatiefnemers betreft. “Hopelijk groeien we voor het eind van het jaar door naar ongeveer 1000 winkels en komen we uiteindelijk uit op zo’n 10.000 winkels. Daarbij moeten we er natuurlijk wel voor zorgen dat de stad overzichtelijk blijft”, vertelt Van der Meijs.

Stad.nl stelt tien procent van alle omzet ter beschikking aan goede doelen.