AMSTERDAM – Ondernemers in het mkb verwachten binnen twee jaar ruim 20 procent van hun omzet via internet binnen te halen.

Dat blijkt maandag uit een onderzoek van De Zaak en ING Economisch Bureau. Een kwart van de bedrijven die internet inzetten, verkoopt inmiddels producten of diensten online. Vooral ondernemingen in de detail- en groothandel zijn actief op dit gebied.

Ruim 95 procent van de ondernemers zet online kanalen in voor zijn bedrijf. Hiervan heeft 92 procent een eigen website, terwijl twee op de drie sociale media inzet. Een derde maakt gebruik van andere platforms, zoals nieuwssites en zoekmachines.

Bijna twee derde van de online verkopende ondernemers ziet de grootste uitdaging in het vergroten van het afzetgebied om de omzet te verhogen. Een op de drie overweegt hiervoor zelfs de grens over te steken.

Ondernemers die (nog) niet kiezen voor een webwinkel, geven daarvoor als belangrijkste reden een gebrek aan de noodzakelijke kennis op. Ook liggen er obstakels op het gebied van de online betaling en het vrijmaken van voldoende kapitaal.