Het is vandaag de dag bijna onmogelijk geworden om geconcentreerd te werken. Of je telefoon gaat, of je krijgt een bericht of e-mail binnen of je wordt getagd in een Facebook-bericht dat je uiteraard direct moet gaan bekijken.

Door Emma Blanchard

Over dit probleem wordt momenteel erg veel gesproken. Men komt met allerlei tips zoals een programma waarmee je zelf kunt aangeven tussen welke tijden je niet op Facebook mag. Andere tips zijn dat je slechts twee keer per dag je e-mail mag checken en dat je je telefoon op stil moet zetten. Gemiste oproepen moeten dan wel binnen twee uur beantwoord worden, maar e-mails kunnen best een dag wachten.

Qua e-mails werkt dit voor mij in ieder geval niet. Als ik niet direct op een e-mail reageer, vergeet ik deze over het algemeen en kom ik 'm pas weer tegen als ik mijn inbox aan het uitspitten ben.

Wachten

Ook denk ik dat het niet goed is om anderen lang te laten wachten op antwoord. Natuurlijk heeft het geven van het ene antwoord voor jou een hogere prioriteit dan het andere, maar niemand stuurt een e-mail voor niets. Als afwachtende partij bestaat er immers niks irritanters dan te moeten wachten totdat je eindelijk antwoord krijgt.

Hetzelfde geldt voor bellen. Dit is toch echt het medium wat tegenwoordig alleen nog maar ingezet wordt als er iets dringends is of wanneer men persoonlijk contact wil. Om de twee uur je telefoon checken vind ik dan ook niet echt klantvriendelijk.

Voor mij zijn Facebook en andere social media een belangrijk onderdeel van mijn klantcontact. Zeker vlak voor een vakantie wordt het echt druk binnen een Facebook groep. Dan kan ik er uiteraard voor kiezen dat ik maar één keer per dag reageer, maar dan wordt mijn reactie, voor mijn gevoel, echt mosterd na de maaltijd.

Nu

We leven in een nu-cultuur. Men verwacht direct antwoord op telefoon, e-mail, tweets en alle andere vormen van communicatie. Dit betekent veel afleiding en is dus niet altijd even goed voor je productie. Maar moet dit als iets negatief gezien worden?

Dat lijkt mij een onjuiste instelling. Het is absoluut waar dat je productie lager wordt, maar daartegenover staat een blijere klant omdat hij direct antwoord heeft gekregen. Voor mij is de afweging dan snel gemaakt.


Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.