AMSTERDAM - Veel befaamde generaals als Napoleon, Hannibal en Genghis Khan waren wreed en machtsbelust. Toch kunnen managers van hen nog het nodige leren, betoogt schrijver Michiel Janzen in zijn boek Denken als een generaal.

Communicatieadviseur Janzen, van jongs af aan gefascineerd door militaire strategie, brengt in het boek op een prikkelende manier roemruchte generaals in verband met hedendaagse bedrijfsleiders.

“Waarom zouden we ons blindstaren op de aanpak van hedendaagse ceo’s en de waardevolle ervaring van talloze historische generaals vergeten?”, vraagt Janzen zich af. “Waren zij niet de topmanagers van hun tijd? 

Michiel de Ruyter transformeert in het boek dus tot “teambuilder”, Frederik de Grote verandert in een ster in time-management en Dwight Eisenhower toont zich bedreven in “people-management”.

En, schrijft Janzen, Norman Schwarzkopf excelleerde tijdens de Eerste Golfoorlog niet alleen op het slagveld, maar won ook de mediaoorlog. Oftewel, “de vertegenwoordiger van een nieuwe generatie militairen die niet bang was voor mediatechnologie of open communicatie met journalisten.”

Van Uhm

De hoogste militair van Nederland, Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm, las het boek en noemde het “interessant en lezenswaardig”. Defensie is ongetwijfeld blij met de link die het boek legt tussen het militair apparaat en het bedrijfsleven, maar Janzen voelt zich hoe dan ook vereerd met Van Uhms loftuitingen.

“In de VS wordt het verband tussen het leger en het runnen van een bedrijf vaker gelegd dan in Nederland”, vertelt Janzen. In het minder hiërarchisch ingestelde Nederland vindt het generaalsdenken doorgaans weinig weerklank.

Macht

Er zijn dan ook genoeg kenmerken die managers vooral niet moeten kopiëren van illustere veldheren. “Machiavellisme, machtsmisbruik en het puur uitgaan van eigenbelang bijvoorbeeld”, somt Janzen op. “Een ceo die dat te veel doet trekt uiteindelijk aan het kortste eind.”

Dat wil niet zeggen dat notoire generaals als Alexander de Grote geen empathie kenden. “Alexander won een veldslag tegen de Perziër Darius III mede omdat hij zijn manschappen een goede nachtrust gunde”, vertelt Janzen.

Het verhaal van Alexander de Grote onthult nog een managementtip: vecht mee met je soldaten. “Directeuren die zich verrijken creëren een kloof tussen hen en hun medewerkers en verliezen op die manier hun gezag.”

Matig

Een gemiddelde ceo zou maar een “matige” generaal zijn, meent Janzen. “In het huidige economisch klimaat wachten de meeste van hen nog even af totdat de bui overwaait, terwijl je juist nu profijt zou kunnen hebben van het nemen van risico’s. Een gecalculeerd risico is in deze tijden een onverwachte manoeuvre.”

Er zijn in het bedrijfsleven meer generaals nodig , betoogt Janzen tot slot. “Bijvoorbeeld Mark Schröder, Fokke de Jong, Reinout Oerlemans. Dat zijn zelfstandige ondernemers die volledig voldoen aan het profiel van de generaal dat ik schets. Ze doen overnames, nemen risico’s en zijn niet bang om uitgelachen te worden om hun 'kansloze' plannen."

Volgens Janzen krijgen juist dit soort “onredelijke” personen vaak het gelijk aan hun zijde. “Natuurlijk moet je de middelen hebben, maar je moet het ook gewoon doen.”

Het boek Denken als een Generaal verschijnt op 7 maart bij uitgeverij Haystack.

Meer zakenboeken