AMSTERDAM – Guerrillamarketing bestaat al sinds de jaren tachtig, maar volgens Cor Hospes, auteur van het boek De Guerrillamarketingrevolutie, is er veel veranderd. Deze vorm van marketing is niet langer “een noodgreep, maar een noodzaak”.

Volgens Hospes is guerrillamarketing gegroeid van marge naar mainstream. “Mensen geloven niet meer in reclame. De oude techniekjes zijn uitgewerkt.”

“Bedrijven moeten ophouden met zenden. De trend verschuift van zenden naar geven, van belevenis naar betekenis en van vermaken naar verrijken. Guerrillamarketing is de consument helpen of plezieren met een dienst of een service.”

Voorbeelden zijn een mobiele telefoonfabrikant die op een festival een oplaadpunt voor mobieltjes plaatst. Of een mobiele wasserette van een jeansmerk, die terwijl je festivalkledij gewassen wordt een overall aanbiedt van uiteraard het spijkerbroekenmerk. “Mensen stonden 3,5 uur in de rij voor deze actie.”

Social media

Aandacht voor de actie is cruciaal. “Door de opkomst van social media is guerrillamarketing op zijn kop komen te staan. Bedrijven zijn niet meer afhankelijk van journalisten of het opgepikt wordt. Het is zelfs belangrijker geworden dat consumenten over je schrijven, dan heb je een groter bereik.”

Om media en consumenten over een merk te laten praten, moet het merk iets bijzonders doen. Hospes noemt in zijn boek tien O’s van Guerrillamarketing: opvallen, oppikken, opfleuren, opleuken, opkloppen, opfokken, oplossen, opleiden, openstellen en opvlammen.

fed460

De O van Opfokken. FedEx is net iets sneller dan de concurrent.

Merk

Maar, benadrukt Hospes: “Je moet dicht bij je merk blijven. Wat is je onderscheidende waarde? Als je dat niet weet, kan je beter je mond houden.” Hospes noemt dat de “STE” van het bedrijf. “Waar sta je voor? Ben je de innovatiefSTE, de eerlijkSTE, de beSTE, de duurzaamSTE of de klantvriendelijkSTE?”

“Je moet niet zomaar iets gaan doen. Iets geks is niet echt en daardoor niet onderscheidend. ‘Stuntjes’, noem ik dat, daar heb ik een ontzettende hekel aan.”

De Guerrillamarketingrevolutie verschijnt 2 maart bij uitgeverij Haystack.