WOERDEN - De optiekmarkt in Nederland is vorig jaar tegen de economische trend in gegroeid met bijna 9 procent.

Dat meldde de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO) donderdag op basis van onderzoekcijfers van GfK. Ook de vooruitzichten zijn gunstig: door de vergrijzing voorziet de branche een toenemende vraag naar oogzorg.

De totale omzet in de optiekbranche bedroeg in 2011 ruim 1 miljard euro. Brilmonturen en glazen maken hiervan het grootste deel uit (73 procent). Contactlenzen nemen 21 procent voor hun rekening. De rest van de omzet komt van producten als zonnebrillen.

Forse daling

De aantrekkende vraag kan niet los worden gezien van de forse daling in 2009. Op 1 januari 2009 verviel de mogelijkheid voor consumenten om brillen en contactlenzen fiscaal af te trekken.

Dit veroorzaakte een piek aan het eind van 2008, die ten koste ging van de omzet in 2009 en 2010. Ook lijkt de uitgestelde vraag naar vervanging van brillen weer op gang te komen.

Daarmee doet de optiekbranche het gemiddeld beter dan andere sectoren. De omzet van non-foodwinkels daalde vorig jaar met 1 procent. De modebranche deed het met een krimp van 6,2 procent nog slechter.

Opticiëns

De opticiëns zien ook de toekomst met vertrouwen tegemoet. ''De bevolking vergrijst, en boven het 50e levensjaar heeft vrijwel iedereen correctie nodig om optimaal te kunnen zien. Hierdoor zal naar verwachting de komende 10 jaar de totale vraag naar oogzorg drastisch toenemen'', aldus NUVO.

Het modebeeld is in korte tijd wel enorm veranderd, constateert de brancheorganisatie. Werd 2 jaar geleden het beeld nog bepaald door metalen en randloze monturen, inmiddels kopen steeds meer mensen een kunststof bril, vaak in opvallende kleuren. Vooral retro- en nerdlook doen het goed.