Grote ballen, kleine ballen

Wat zijn er veel uitdrukkingen over, excuseert u mij, ballen.

Door Sanne Nuij van Arnhem

Vooral in de ondernemerswereld, daar moet je ballen tonen om ver te komen. En zoals voetbalfilosoof Johan C. Ooit aan ons meedeelde: ‘ de bal is rond’. Mijn favoriete variatie is toch wel ‘raar hoe een balletje kan rollen’. Vooral omdat ik het er hier niet helemaal mee eens ben.

Verrassend hoe een balletje kan rollen, dat is zeker. Maar raar? Nee. Dat impliceert dat je er zelf niets mee te maken zou hebben. En dat is nonsens, want hoe groot of klein de bal is die jij de wereld in rolt, schopt of blaast, effect is er. Groot of klein.

Borrelballen

Van dit rollen heb ik een voorbeeld. Vorig jaar schreef ik een blog over de mogelijkheden van netwerk tijdens carnaval. Niet omdat ik hier winst mee wilde maken, niet omdat ik mijn trainersvaardigheden wilde demonstreren, maar gewoon om een leuke ervaring te delen.

Dit jaar werd ik, vlak voor carnaval, gebeld door de redacteur van BNR nieuwsradio. Zij hadden mijn column gelezen en wilden graag met mij mee tijdens carnaval om eens te testen of dat nou echt werkt, dat netwerken met carnaval.

En zo ging ik op stap met een reporter die mij de kans gaf meer over carnaval maar vooral over ondernemen te vertellen, mij op de BNR website vermeldde met bedrijfsnaam en in contact bracht met andere ondernemers die graag voor zijn microfoon stonden om te vertellen over netwerken.

Online ballen

Online zijn er mensen die constant balletjes opgooien. Met veel kracht en veel bombarie, in de hoop dat het resultaat oplevert.

Ze twitteren luidkeels hoe succesvol ze zijn, wat ze aanbieden en soms zelfs dat het een aanbieding betreft. Ze zetten op LinkedIn hoe succesvol ze zijn en vooral dat ze beter zijn dan de concurrentie. Om doodmoe van te worden, als je het mij vraagt.

Speelveld

Zelf deel ik graag wat zich op mijn speelveld afspeelt. Of het nou goed gaat, slecht gaat, of er wordt gescoord of niet; ik laat vooral weten wat ik zo leuk vind aan de richtingen waar het spreekwoordelijke balletje naartoe rolt.

Dat doe ik niet om direct te scoren. Dat doe ik in de hoop dat de mensen in mijn (digitale) omgeving ook met mij delen wat hen beweegt. En dat werkt.

Als je deelt wat je beweegt, waar je van leert en waar je van houdt, dán heb je pas ballen. En dat maakt de bal weer rond.

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over “het merk ZZP”, leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA

Tip de redactie