Creatieveling of ondernemer?

Een ander bedrijf zit aan jouw creatief eigendom. Is het slim om hier juridische stappen voor te nemen of kun je er zakelijk het beste van proberen te maken?

Door Frank de Hek

Afgelopen weken was ik in conclaaf met een grafisch ontwerper. Er was een misverstand over het ontwerp dat hij van mij had aangepast en ik was hier uiteraard niet blij mee. Het auteursrecht lag immers bij mij en hij zat dus met mijn creatieve uitspattingen te spelen.

Zou het slim zijn geweest om de wijzigingen te verbieden op grond van auteursrecht? Ik heb het niet gedaan. Hierbij mijn gedachtegang:

Passievolle reddingsactie

Ik snap heus dat het vervelend is als een andere ontwerper aan het ontwerp gaat zitten waar jij tijd, geld, liefde en passie in hebt gestoken. Het kan als een dolk in de rug voelen als de klant na al jouw inzet naar een ander bedrijf gaat. Dit gevoel had ik ook.

Het lijkt dus logisch om elke mogelijkheid aan te grijpen om jouw ontwerp – jouw kindje – uit de handen van het gemene andere bedrijf te houden.

Maar ook al ben je in je recht om jouw ontwerp te beschermen middels het auteursrecht, is het niet altijd even slim om dit te doen. De klant kan dit namelijk verkeerd opvatten.

Ander perspectief

We gaan het even vanuit de klant bekijken: De klant heeft jou ingehuurd om een website te ontwerpen. Dit is gelukt, de klant heeft aardig wat betaald en geniet een tijd van jouw ontwerp.

Nu breekt de tijd aan dat de klant wijzigingen wil doorvoeren aan de site en hij/zij zoekt een geschikte ontwerper die wat minder rekent. Aangezien het toch alleen om kleine wijzigingen gaat, maakt de mindere kwaliteit van de nieuwe ontwerper niet uit.

Nu kom jij aanzetten met de mededeling dat het andere bedrijf de wijzigingen niet mag doorvoeren, omdat jij dit wilt doen. Komt dit goed over?

Meestal komt het bij de klant over als een pesterij of als een wanhopige poging om zelf de wijzigingen te mogen doorvoeren en hier dus zelf geld voor te rekenen.

Creatieveling vs. Ondernemer

De creatieveling in je kan het vervelend vinden om afstand te doen van een ontwerp, maar soms moet de creatieveling even plaatsmaken voor de ondernemer in jezelf. Is het zakelijk namelijk niet veel slimmer om de klant te bedanken voor de samenwerking dan hem/haar te benadelen door je te herroepen op het auteursrecht?

Zo houd je namelijk een tevreden relatie over die jou misschien aanraadt bij anderen of een keer terugkomt. Als je moeilijk gaat doen, loop je een kans op mond-op-mond reclame mis en ben je de klant zeker kwijt!

Het is dus slim om de creatieveling in jezelf af en toe even de kop in te drukken en objectief te oordelen over wat het beste is voor jouw onderneming en niet voor je ego. Dit heb ik ook gedaan. Uiteindelijk komt het je portemonnee alleen maar ten goede!

Frank de Hek is oprichter van FTF Media, een bedrijf dat zich richt op Internet Marketing en Webdesign. Volg Frank ook via Twitter.

Tip de redactie