SAN FRANCISCO - Zes grote technologiebedrijven hebben toegestemd consumenten meer informatie te geven over hoe zij met privégegevens omgaan alvorens gebruikers bepaalde toepassingen, zoals apps, gaan downloaden.

Zo maakte de procureur-generaal Kamala Harris in Californië donderdag bekend.

De overeenkomst bindt Amazon, Apple, Google, Microsoft, Research In Motion en Hewlett-Packard de persoonlijke gegevens van miljoenen consumenten te beschermen.

De ontwikkelaars van dergelijke toepassingen moeten op hun platforms bekend maken hoe zij privégegevens gebruiken voordat een app kan worden gedownload.

"De persoonlijke levenssfeer moet niet ten koste gaan van het gebruik van mobiele apps, maar al te vaak gebeurt dat wel", aldus procureur-generaal Kamala Harris. Volgens hem hebben 22 van de 30 meest gedownloade apps momenteel geen privacyverklaringen. Sommige gedownloade apps blijken ook de adressenboeken van gebruikers te downloaden.

Harris was ook een van de ondertekenaars van een brief aan Google-topman Larry Page waarin Amerikaanse wetgevers hun "ernstige bezorgdheid" uitdrukken over de beslissing van het internetbedrijf zijn privacybeleid te consolideren.

De beleidswijziging zou Google toegang geven tot gebruikersinformatie van producten zoals Gmail en Google Plus, zonder dat de consument een 'opt-out'-mogelijkheid heeft, aldus de ondertekenaars van de brief.

Afspraken

Volgens de Online Privacy Protection Act die in 2004 werd gesloten werd, moet gebruik van privacygevoelige gegevens van te voren gemeld worden. Volgens Harris hebben veel bedrijven deze wet aan hun laars gelapt omdat niet duidelijk was dat de regels ook gelden voor mobiele apps.

De zes bedrijven zullen over zes maanden met Harris om de tafel gaan zitten. Dan wordt gesproken over hoe de bedrijven kunnen zorgen dat de ontwikkelaars van applicaties zich ook aan de afspraken houden.

Harris erkent dat er geen precieze planning is. Het is dus ook onduidelijk wanneer de afspraken in praktijk worden gebracht.