AMSTERDAM – Door het aanhoudende succes van de gameserie Call of Duty en de introductie van de nieuwe speelgoed- en gamelijn 'Skylander' heeft uitgever Activision Blizzard eind 2011 winst weten te boeken.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het Amerikaanse bedrijf.

Activision Blizzard boekte in het vierde kwartaal een nettowinst van 99 miljoen dollar op een verkoop van 1,41 miljard dollar. Een jaar eerder maakte het bedrijf in dezelfde periode een verlies van 233 miljoen dollar.

De winst is vooral te danken aan de gameserie Call of Duty. In november werd een nieuw deel in de serie gelanceerd en dat bracht binnen 16 dagen een miljard dollar op. Daarnaast betaalden 1,5 miljoen mensen 50 dollar extra voor een jaarabonnement met onder andere aanvullende levels.

Ook de nieuwe gameserie Skylander deed het goed. Deze combinatie van speelgoedfiguren en een videospel was goed voor 200 miljoen dollar.

World of Warcraft

Met het online spel World of Warcraft gaat het iets minder goed. Sinds de piek van 12 miljoen gebruikers in oktober 2010 daalt het aantal gebruikers van de online game gestaag. Verwacht werd dat de komst van de nieuwe online game 'Star Wars: The Old Republic' van Electronic Arts een extra aanslag zou betekenen op het aantal gebruikers. Het lijkt er echter op dat het aantal abonnementen voorlopig stabiliseert en blijft hangen rond de tien miljoen.