AMSTERDAM - De omzet van de VVV cadeaubon steeg in 2011 tot een recordomzet van 128,2 miljoen euro. De omzetgroei wordt vooral veroorzaakt door de verkoopstijging op de zakelijke markt.

In 2006 werd 35 procent van de VVV Cadeaubonnen afgenomen door het bedrijfsleven. Inmiddels gaat 45 procent van de bonnen naar de zakelijke markt, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam.

"Bonnen worden steeds vaker gebruikt als beloning voor medewerkers", zegt Wenny van de Rijt, businessmanager Cadeaubonnen. Zo belanden veel tegoedbonnen in de kerstpakketten van werknemers.

Incentive

"Ook hebben we een paar leuke acties gehad waarbij de cadeaubon als incentive werd ingezet. Zo zette de Postcodeloterij de bon in om nieuwe leden te werven voor de loterij", aldus Van de Rijt. Ook De Telegraaf gebruikte de grootste cadeaubon van Nederland al eens
als lokkertje.

Bovendien gebruiken bedrijven de cadeaubon ook in het eigen zakelijke netwerk, bijvoorbeeld om dealers aan te sporen tot extra omzet.

Extra omzet

Uit het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek ook dat een VVV Cadeaubon aanzet tot duurdere aankopen. Bijna twee derde van de consumenten die (deels) betaalde met een VVV Cadeaubon gaf aan dat zij eerder tot de betreffende aankoop zijn overgegaan óf dat zij hebben gekozen voor een duurder type van het betreffende product.