TOKIO - De Japanse onderneming Mitsubishi Motors stopt voor 2013 de productie van auto's in Europa, inclusief de productie van wagens bij NedCar in Born waar ongeveer 1500 mensen werkzaam zijn.

Het personeel van NedCar in Born is maandagmorgen naar huis gestuurd om daar het slechte nieuws van de sluiting van de autofabriek te verwerken. ''We worden als grof vuil aan de kant gezet'', riep een boze werknemer bij de poort.

Een woordvoerster van het bedrijf bevestigde maandag in Tokio dat ''het nadelige zakenklimaat'' Mitsubishi dwingt de productie te staken. Volgens goed ingelichte bronnen legt NedCar uiterlijk in december de productie stil.

Personeel

Het personeel van NedCar gaat mogelijk vrijdag al staken. Een beslissing daarover neemt het personeel naar verwachting dinsdag tijdens een actiebijeenkomst. Dat zei voorzitter Jean Wouters van de ondernemingsraad van NedCar maandag na beraad net de vakbonden. "Als het even kan, gaan we vrijdag staken", zei Wouters.

Boze werknemers hebben maandagochtend alle uitgangen van NedCar geblokkeerd. Voor de slagbomen werden pas geproduceerde Mitsubishi Outlanders en Colts geparkeerd. Vervolgens vertrokken de werknemers en namen de autosleutels mee. Niemand kan het bedrijfsterrein in of uit, aldus de portier.

Sociaal plan

Het sociaal plan dat nodig is voor de afvloeiing van de werknemers van NedCar, gaat honderden miljoenen euro's kosten. Dat viel af te leiden uit een toelichting door directeur Joost Govaarts van NedCar op het besluit van eigenaar Mitsubishi maandag.

Govaarts noemde de beslissing ''zuur en hard''. ''Wij hebben alles gedaan waardoor wij tot een van de beste fabrieken binnen het Mitsubishiconcern behoren'', zei hij.

Hij realiseert zich dat door de beslissing van de Japanners om de stekker uit NedCar te trekken, de kansen op nieuwe gegadigden voor productie van auto's in Born gering is, zei hij maandag tijdens een persconferentie.

NedCar

Bij NedCar werden het afgelopen jaar nog tussen de 40.000 en 50.000 auto's gemaakt. De 1500 werknemers zijn rendabel vanaf 70.000 auto's. Govaarts erkende dat NedCar zware verliezen maakt.

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken gaat zoeken naar overnamekandidaten voor NedCar en mogelijkheden bekijken voor een doorstart van de fabriek. Hij gaat eind deze maand naar Japan om met de top van Mitsubishi te praten over verkoop van de fabriek.

''De directeur buitenlandse productie van Mitsubishi heeft toegezegd NedCar, de fabriek en alle werknemers, voor een symbolische bedrag van 1 euro te willen verkopen aan een eventuele overnamekandidaat'', aldus Verhagen.

Bonden

Vakbonden De Unie, FNV Bondgenoten en CNV zijn kwaad en noemen Mitsubishi niet te vertrouwen. CNV zegt stakende werknemers alle steun toe.

Volgens CNV heeft een niet nader genoemde autofabrikant interesse voor de productie van auto's door NedCar vanaf 2015. Afgelopen donderdag bezocht een delegatie van dat bedrijf NedCar nog. ''Alle signalen staan op groen, maar nu gooit Mitsubishi de deur dicht'', zei bestuurder Jean-Marie Severijns van CNV Metaal maandag in Born.

Bij een doorstart zouden 800 werknemers hun baan kunnen houden. De overige 700 zouden gedetacheerd kunnen worden, aldus Severijns.

Meer banen verloren

Bij sluiting van NedCar gaan niet alleen de 1500 directe banen verloren, maar naar schatting ook nog eens honderden indirecte arbeidsplaatsen. Dat zei een woordvoerder van de gemeente Sittard-Geleen maandag.

De meeste toeleveranciers zijn volgens hem overigens niet exclusief afhankelijk van NedCar. Na de vorige inkrimping bij NedCar, 5 jaar geleden, hebben die hun afzet deels al elders gezocht en gevonden.

Debat

De Tweede Kamer wil in vertrouwelijke overleggen met het kabinet, provinciale bestuurders en de ondernemingsraad van NedCar horen welke mogelijkheden er nog zijn voor een doorstart van de autofabriek.  

Aansluitend is dan een openbaar debat mogelijk. Regeringspartij CDA heeft dat maandag gemeld. Samen met VVD, PvdA en PVV is om deze procedure gevraagd. CDA-Kamerlid Ad Koppejan wil met spoed duidelijkheid voor de meer dan 1500 medewerkers van NedCar en hun gezinnen.

Zie ook: De geschiedenis van NedCar | 'Sluiting NedCar horror'

NedCar is de grootste autofabriek van Nederland, waar momenteel nog de Mitsubishi Colt wordt gemaakt. NedCar had al eerder aangekondigd dat directeur Govaarts het personeel maandagochtend duidelijkheid zal geven over de toekomst van het bedrijf.

Mitsubishi stelde een beslissing over de toekomst van NedCar eerder al enkele malen uit, tot ongenoegen van de in onzekerheid verkerende medewerkers en vakbonden. Daardoor hadden de medewerkers vorig jaar het werk meerdere malen neergelegd.

NedCar heeft samen met de bonden de afgelopen jaren alles op alles gezet om nieuwe partijen te vinden voor de productie van auto's in Born, maar tot nu toe zonder resultaat.

Mitsubishi

Mitsubishi zegt ''verschillende opties te overwegen'' voor de fabriek, waaronder de verkoop aan een derde partij, aldus de woordvoerster. Mitsubishi is de eerste grote Japanse autofabrikant die zich terugtrekt uit Europa. Volgens Japanse media wil het bedrijf zich meer gaan richten op de opkomende markten.

Het operationele verlies van de Europese tak van het concern komt in het lopende boekjaar, dat loopt tot eind maart, naar verwachting uit op 22 miljard yen (221 miljoen euro).

Desondanks gaat de verkoop van het merk Mitsubishi in Europa wel gewoon door. De auto's zullen geleverd worden vanuit fabrieken in Japan of Thailand.