Helft overnames opkomende markten strandt

AMSTERDAM – De helft van de fusies en overnames van westerse bedrijven in opkomende markten strandt door een gebrekkige voorbereiding.

Fusies en overnames in opkomende markten zijn voor bedrijven een belangrijke manier om groei te realiseren. In totaal investeerden bedrijven uit West-Europa en de Verenigde Staten afgelopen jaar bijna 170 miljoen euro in deals in opkomende economieën.

“Dat had echter meer kunnen zijn, want van de onderzochte voorgenomen deals strandde de helft in de externe due-dilligence fase”, stelt PwC vrijdag in het onderzoek ‘Getting on the right side of the delta’.

Dat rapport is gebaseerd op een analyse van succesfactoren bij 200 overnametrajecten, waarvan 10 Nederlandse, en 20 interviews.

Mislukking

De belangrijkste reden voor mislukking is dat bedrijven zich oncomfortabel voelen bij de lokale waardering van de potentiële overnamekandidaat. Ook de overheidsbemoeienis, het gebrek aan financiële transparantie en onvoldoende naleving van wet- en regelgeving door het lokale bedrijf spelen mee.

PwC verwacht dat het aantal fusies en overnames komend jaar wel zal toenemen. De BRIC-landen liggen voor de hand, maar de onderzoekers noemen ook landen als Nigeria, Indonesië en Mexico als interessante opties.

Aanbevelingen

De kans dat ondernemers een slechte deal aangaan is in opkomende landen groter dan in traditionele markten, maar dat risico kan verkleind worden. PwC doet vijf aanbevelingen voor een succesvolle deal:
 

1. Ontwikkel vooraf een strategie voor het doen van overnames in opkomende markten. Wacht niet totdat er een deal langskomt. Volg de ontwikkelingen, belangrijkste spelers en potentiële nieuwe concurrenten in die markt.

2. Kies duidelijk in welke opkomende markten je actief wilt zijn. Met name het MKB kan de meeste synergie realiseren via eerst één strategische 'platform' overname, om van daaruit te groeien via kleinere acquisities.

3. Zorg dat je lokaal aanwezig bent. Zo kun je de verschillende stakeholders, waaronder partners en overheden spreken, beter richting geven aan de due diligence en het marktpotentieel begrijpen om een juiste waardering te maken.

4. Zorg dat je de juiste mensen kiest. Uiteindelijk bepaalt dit of een deal succesvol zal zijn of niet. Dit geldt zowel voor de keuze van externe adviseurs als van de eigen mensen.

5. Ontwikkel 'best practices' bij het doen van deals in opkomende markten. Denk aan additionele due diligence op het gebied van corporate governance en het gebruik van optieanalyse bij waarderingen. Een westerse aanpak volstaat vaak niet.

NUwerk

Tip de redactie