Geen schadevergoeding na ING-storing

AMSTERDAM - Klanten van ING kunnen hun geldzaken weer online regelen. Na vier dagen zijn alle storingen verholpen. De bank is niet van plan klanten of webwinkels tegemoet te komen.

Dat liet een woordvoerder van de bank donderdag weten.

De bank garandeert dat klanten weer kunnen inloggen via MijnING en mobiel bankieren. Ook de dienst iDeal werkt weer. "De testen en controles die we de afgelopen dagen hebben uitgevoerd zijn succesvol verlopen", meldt ING.

Woensdag konden klanten nog beperkt internetbankieren doordat ING een maximum instelde op het aantal klanten dat gelijktijdig kon inloggen. Volgens de bank hebben daardoor een miljoen mensen geen gebruik kunnen maken van MijnING.

ING liet eerder al weten de storingen erg vervelend te vinden. "Het schaamrood staat op onze kaken", zei een woordvoerder woensdag.

Schade

ING is niet van plan klanten of webwinkels tegemoet te komen. "Als ze aantoonbare schade hebben geleden, gaan we graag met ze in gesprek'', aldus de zegsman. De storing bij het internetbankieren van ING kostte de webwinkels flink wat omzet. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org loopt de schade op tot in de miljoenen.

Betrouwbaarheid

De Consumentenbond en Detailhandel Nederland plaatsten vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de systemen waar banken gebruik van maken om betalingen te verwerken, naar aanleiding van de storing bij ING.

RTL Nieuws meldde woensdag op basis van cijfers van uptrends.com dat de website van ING er in de eerste helft van vorig jaar er veruit het vaakst uit lag, gemiddeld 17 minuten per dag. Ook in 2010 deed de site van ING het veel slechter dan de concurrentie.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie