'Grove inschattingsfout van ING'

AMSTERDAM - De aanhoudende storingen bij internetbankieren van ING en de verklaringen van het bedrijf hierover wijzen erop dat de bank een ,,grove inschattingsfout'' heeft gemaakt. Dat zei Wilbert de Vries, hoofdredacteur van technologiewebsite Tweakers.net woensdag tegen het ANP.

ING heeft verklaard dat de storingen onder meer worden veroorzaakt door een niet goed functionerende database. De bank heeft nu een limiet gezet op het aantal klanten dat tegelijk kan internetbankieren.

Volgens de hoofdredacteur wijst dat er op dat de database niet meer dan een bepaald aantal klanten tegelijk aan kan door een serverbeperking. ''Een storing wijst erop dat je niet 'in control' bent. Blijkbaar zijn ze niet goed voorbereid op de grote toename in het aantal transacties van de laatste jaren.''

Het systeem waar ING mee werkt, is volgens hem al tientallen jaren oud. ''Eigenlijk zou er een nieuw systeem moeten komen, maar dat is een hele grote investering in de bankwereld'', aldus De Vries. Bovendien is het voor een bank lastiger om extra servercapaciteit bij te schakelen via een externe partij, gezien het veiligheidsrisico. In de ING-databases staan namelijk allerlei privacygevoelige gegevens van klanten.

Aantijgingen

Directielid Michael Koutstaal van ING, verantwoordelijk voor internetbankieren, laat weten dat er niets klopt van de aantijgingen. ''We hebben de basis van onze infrastructuur voor internetbankieren halverwege vorig jaar geheel vernieuwd.

Dat geldt overigens ook voor mobiel bankieren.'' Volgens Koutstaal moet ING nog een aantal tests uitvoeren voordat het sein brand meester wordt gegeven. ''We wachten totdat alle internetdiensten voor zeker 99 procent toegankelijk zijn. Pas dan komen we naar buiten met het bericht dat de storing volledig is opgelost.''

Lees meer over:
ING

NUwerk

Tip de redactie