Radio verdient iets meer aan advertenties

AMSTELVEEN - Alhoewel het er in de eerste helft van het jaar nog niet zo goed uitzag, hebben de gezamenlijke radiozenders het afgelopen jaar toch iets meer advertentie-inkomsten weten binnen te halen dan een jaar eerder.

De zogenoemde nettoradiobestedingen namen in 2011 met 1 procent toe tot 233 miljoen euro, aldus het Radio Advies Bureau (RAB) maandag.

Meer dan 1750 merken kozen het afgelopen jaar voor het medium radio om te adverteren. De meeste merken komen uit de automotivebranche, de financiële dienstverlening en retail. Maar ook horecabedrijven en bijvoorbeeld de toeristische sector gaven meer uit aan reclame op de radio.

Volgens het RAB heeft radio als een van de weinige traditionele media weinig last van de opkomst van internet. ''Radio heeft alles in huis om de digitalisering invulling te geven.'' Het aantal onlineradioluisteraars is de afgelopen jaren gegroeid naar 34 procent. ''Deze 5 miljoen consumenten zijn letterlijk slechts één klik van de aankoop van het product uit de radiocommercial vandaan.''

Een jaar eerder boekte radio nog een omzetplus van 5 procent op jaarbasis.

Lees meer over:

NUwerk

Tip de redactie