AMSTERDAM - Een nieuw jaar begint voor velen met het stellen van persoonlijke doelen. Twee startups spelen hierop in door gebruikers te bestraffen, wanneer zij hun goede voornemens niet nastreven.

Gympact probeert met zijn app gebruikers te motiveren naar de sportschool te gaan, door automatisch geld van de creditcard te halen als zij dat niet doen. De startup Aherk! laat de gebruiker zichzelf chanteren, door genante afbeeldingen van zichzelf op Facebook te plaatsen, wanneer persoonlijke doelen niet behaald worden.

Waar de zakentrend gamification zich vooral richt op beloningen voor het behalen van doelen, lijkt het gamificeren van een persoonlijk doel ook andersom te werken: Gympact blijkt volgens de makers in een test voor 90 procent van de gebruikers succesvol over een periode van een half jaar.

Ook positieve motivatie

Met Gympact kunnen de gebruikers het aantal keren instellen dat zij naar de sportschool willen. De app kan dit bijhouden doordat de persoon via GPS in moet checken bij een sportschool, en daar minstens een half uur aanwezig moet zijn. Mist de persoon een sessie, dan wordt er automatisch vijf dollar van de creditcard afgeschreven.

Dit geld gaat in één grote pot en wordt verdeeld onder de personen die zich wel aan hun schema houden. Op deze manier is er ook een positieve motivatie in het businessmodel van Gympact aanwezig.

Gympact is nu alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar.

Chanteren

De startup Aherk! laat de gebruiker zichzelf chanteren wanneer doelen niet behaald worden. De persoon stelt een deadline in, en vervolgens is het aan de Facebook-vrienden van de gebruiker om te bepalen of deze het doel heeft behaald. Zo niet, dan wordt automatisch een van tevoren ingestelde foto op Facebook geplaatst die hij of zij liever niet had willen delen.

Door deze manier van zelfchantage zouden personen zich sneller aan de gestelde goede voornemens houden. De startup krijgt echter wel kritiek van verschillende blogs: 'vrienden' zouden expres negatief kunnen stemmen om de genante foto te zien.