NUzakelijk onderzoekt de potentie van de zakelijke trends en stelt de komende weken vragen aan bedrijven, onderzoekers en zelfstandige ondernemers. Waar zit het succes van gamification? Deze week: onderzoeker, ondernemer en journalist David Nieborg. 

Gamification is de naam voor het toevoegen van spelelementen aan alledaagse dingen, om zo mensen meer te betrekken bij een merk of hun werk.

David Nieborg is ondernemer, onderzoeker en journalist. Hij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam en was gastonderzoeker aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Zijn onderzoek richt zich op online participatie-cultuur en innovatie met bijzondere aandacht voor social media en games. Momenteel is hij werkzaam bij de Research School voor Mediastudies (RMeS), en verschijnt regelmatig in de media als game-expert. Nieborg is mede-oprichter van de Amsterdamse startup Flight 1337, een design studio die zich richt op engagement design en gamification.

Welke lessen uit het academische werkveld neemt u mee in uw werk voor Flight 1337?

"De kurk waar de creatieve industrie op drijft is research & development. Of het nu gaat om kennis over games, over gamification, over nieuwe tools of inzicht in best practices: hoe beter je in staat bent bij te blijven, hoe relevanter je bent voor klanten."

"De afgelopen vijf jaar heb ik mij bezig gehouden met onderzoek naar hoe de uitgevers in de game-industrie constant zichzelf aan het heruitvinden zijn. Ik ben die inzichten nu aan het vertalen naar de praktijk. Daarnaast beginnen al onze projecten met een vrij uitvoerige onderzoeksfase. Al die vaardigheden waarin je getraind wordt als academicus zijn dan zeer waardevol. Snel kunnen inlezen en inleven, kort en krachtig ideeën op papier zetten en grote projecten opzetten en afmaken."

Flight1337 richt zich op het creëren van engagement voor bedrijven, welke rol speelt gamification daarin?

"De term 'gamification', zeker in de wetenschappelijke hoek waar ik vandaan kom, is nogal beladen. Zoals met vergelijkbare termen als 'social media' of 'Web 2.0', helpt de term 'gamification' omdat er een gedeeld begrip is."

"Tegelijkertijd zijn er nogal wat partijen die vrij opportunistisch omspringen met gamification. Het wordt een verzamelterm die zijn betekenis snel aan het verliezen is. Wij hebben het daarom liever over 'Engagement Design' omdat we ons richten op het verhogen van betrokkenheid. Spelmechanieken en inzichten uit game-design helpen daarbij, maar er zijn meer trucs in onze trukendoos. We geven dus een heel eigen, bredere invulling aan gamification."

Hoe belangrijk gaat gamification in het bedrijfsleven worden? Of is dat het al?

"Het gebruiken van spelelementen in een bedrijfscontext is niet nieuw. Gamification is altijd belangrijk geweest in het bedrijfsleven alleen heette het niet zo. Twee ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd gamification echt een eigen bedrijfstak aan het worden is.

Ten eerste hebben we de laatste jaren gezien dat games steeds laagdrempeliger worden. Een collega-onderzoeker noemt het ook wel de “casual revolution”. De Nintendo Wii, games op Facebook en games op smartphones en tablets hebben games toegankelijk gemaakt voor honderden miljoenen spelers. De mate van betrokkenheid bij deze games is enorm en dus is er binnen het bedrijfsleven interesse om dezelfde soort betrokkenheid te genereren.

Ten tweede zijn er veel meer technische mogelijkheden. Iedereen die nu een smartphone op zak heeft kan van alles meten en kan bewegingen en locatie vastleggen en doorgeven. We zijn nog maar net begonnen met de mogelijkheden om deze data vervolgens weer in te zetten voor interessante speelse tools. Nu is het wachten op bedrijven die in kunnen en willen zetten op meer innovatieve toepassingen die zich richten op betrokkenheid."

Wat vindt u persoonlijk het beste voorbeeld van gamification, zowel voor de consument als voor het bedrijfsleven?

"Ik ben erg onder de indruk van Roamler, een crowdsourcing-app die mensen simpele opdrachten laat uitvoeren voor punten of geld. Bijvoorbeeld door mensen naar de supermarkt te laten gaan en iets te laten fotograferen. Die data wordt vervolgens weer doorverkocht aan opdrachtgevers. Gouden data natuurlijk. Het principe en de uitvoering vind ik sterk. Er zitten een paar simpele spelelementen in die erg goed werken voor zowel consument als bedrijfleven."

Bekijk meer interviews en artikelen over gamification op NUzakelijk.

Lees ook meer over de trend 3D-printen op NUzakelijk.