De afgelopen weken had ik zakelijk gezien beter naar mijn verstand kunnen luisteren dan naar mijn hart. Het aantal boekingen van onze eerste wintersportreis is namelijk minimaal.

Door Emma Blanchard

Als ik verstandig was geweest, dan had ik de paar mensen die geboekt hadden teleurgesteld en de vakantie een paar weken geleden geannuleerd. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen en hoopte dat er nog een golf van boekingen zou komen.

De golf van boekingen is (nog altijd) niet gekomen (maar ik blijf hopen), dus ik moest afgelopen week echt een beslissing gaan nemen. Ik nam een beslissing die totaal niet zakelijk verantwoord is. Ik laat de reis namelijk gewoon doorgaan.

Ben ik stom bezig omdat ik naar mijn hart luister en niet naar mijn verstand? Misschien een beetje, maar de marketingkosten heb ik toch al gemaakt en de kosten voor mijn werkzaamheden ter plaatse zijn budgettair gezien niet onoverkomelijk. Bovendien kan ik een week gaan skiën met leuke mensen en dat is absoluut geen straf.

Per direct failliet

Als ik dit bij elke reis zou doen, dan zou ik uiteraard per direct failliet gaan. Een commerciële werkwijze is dan ook verplicht als je wilt overleven. Maar als je het je kan permitteren dan mag het best een keer een onsje minder en je hoeft zeker niet door te slaan in de vercommercialisering van je product.

En zo kom ik op deze Eerste Kerstdag toch nog op het onderwerp kerst uit. Want als er iets vercommercialiseert is dan is het kerstmis en de andere feestdagen. De feestdagen zijn helaas geen feest meer, maar een cashcow. Zo zag ik in september al pepernoten in de winkels, voor 5 december stond Schiphol al vol met kerstbomen (maar nog altijd niet voldoende volgens de PVV) en liggen de chocolade paashazen nog voor de kerst in de schappen.

Geld is geen drijfveer

Gevestigde ondernemers melden altijd dat geld geen drijfveer moet zijn, maar je passie voor je onderneming. Deze ondernemers waren intussen loaded dus dan heb je makkelijk praten.

Maar ik begin nu steeds meer tot het besef te komen dat je beter iets kan doen wat je leuk vindt en wat uit je hart komt, dan dat je gek laten maken door geld en dingen gaat doen waarvan je toch diep van binnen moet denken: “Waar ben ik in Godsnaam mee bezig?”

Beste lezer, ik wens je een fijne Kerst toe.

Emma Blanchard is oprichter en mede aandeelhouder van Crusj, een bedrijf dat reizen voor singles organiseert, en Happzy, de zoekmachine voor restaurants in 165 Europese steden.