AMSTERDAM - Standaardkorting voor iedereen is verleden tijd, stelt de website ShopAway.nl. Klanten krijgen op de site alleen korting als zij een aanbieding promoten via social media.

Een paar honderd winkels hopen via de site, die deze maand van start ging, te profiteren van digitale mond-tot-mond-reclame. "Uw aanbieding zal zich als een olievlek over het internet verspreiden", luidt de ronkende tekst waarmee ShopAway ondernemers probeert te lokken.

Volgens het bedrijf zullen winkeliers in de toekomst minder vaak standaard aan iedereen korting geven en vaker specifieke klanten of klantgroepen belonen met "exclusieve kortingen".

Consumenten zouden het krijgen van korting veel meer waarderen als niet iedereen korting krijgt. "Ze beschouwen de verkregen korting dan als een persoonlijk succesje. Net zoals bij afdingen", zegt een woordvoerder.

ShopAway is een nieuwe oprisping van het fenomeen kortingsite. Tientallen van dit soort sites, waaronder Living Social, SaveMyDay en Sweetdeal, proberen te verdienen aan de marges die zij per korting opstrijken.

Deze methode kan slecht zijn voor kleine ondernemers, betoogde marketingexpert Max Kohnstamm enige tijd geleden op NUzakelijk.nl. De bekendste kortingsite, GroupOn, bezondigt zich volgens hem zelfs aan het gebruik van misleidende informatie.