AMSTERDAM - Het partnerschap tussen OHRA, MicroEnsure, een verzekeraar voor ontwikkelingslanden, en ONEforONE is volgens de jury van de campagne 11 Partners in 2011 en de lezers van NUzakelijk de beste samenwerking tussen een bedrijf en non-gouvernementele organisatie van 2011.

Volgens de jury van de campagne, met daarin onder meer vertegenwoordigers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en het Partnership Resource Centre, hebben OHRA, MicroEnsure en ONEforONE het meest innovatieve en interessante businessmodel.

Duizenden lezers stemden op NUzakelijk, dat mediapartner is van het event, op hun favoriete partnerschap.

De winnaars richten zich op het probleem van het gebrek aan betaalbare gezondheidszorg voor de allerarmsten in ontwikkelingslanden.

Met elke afgesloten zorgverzekering bij ONEforONE geeft de klant ook een weeskind in Tanzania een goede zorgverzekering. Nieuw is volgens de jury ook dat ONEforONE een sociale onderneming is die met marktgedreven oplossingen komt. 

De partnerschappen met KLM en het Wereld Natuur Fonds en die tussen Accenture en Plan Nederland eindigden op een gedeelde tweede plaats. 

Zakelijker

De campagne 11 Partners in 2011, die werd georganiseerd door kennisorganisatie Behold, lift mee op de trend dat ontwikkelingssamenwerking zakelijker wordt en minder neerkomt op doneren. Kortom, wat levert het op?

Bij KLM is dat bijvoorbeeld biobrandstof, terwijl Unilever meer zeep in ontwikkelingslanden kan afzetten en zo de hygiëne bevordert. Maar bedrijven profiteren ook van een beter imago als werkgever.

In totaal dongen veertig bedrijven en ngo's mee, waaronder samenwerkingen tussen Vodafone en SOS Kinderdorpen en tussen PostNL en het Wereld Voedsel Programma van de Verenigde Naties. Honderen jonge bedrijfstalenten zetten zich tijdens de campagne in voor de promotie van hun partnerschap.

Die groep enthousiaste en creatieve professionals heeft continu inzicht in de dilemma's van sociaal verantwoord ondernemen in het bedrijfsleven. 

willemijn verloop
Willemijn Verloop van War Child: "Er is behoefte aan 'social entrepreneurs" | Foto: Olga Bocharova

Tijdens het verkiezingsevement in Amsterdam benadrukte Willemijn Verloop, oprichter en vice-president van War Child, dat er steeds meer behoefte is aan 'social entrepeneurs'. Haar organisatie War Child wil onafhankelijk blijven en wilde zich bij de oprichting bovendien niet schikken naar alle ingewikkelde eisen en regels die samenhangen met subsidies, en benaderde daarom juist het bedrijfsleven.

Destijds was dat volgens haar een zeer ongewone stap en "echt nog vloeken in de kerk". Maar de argumenten waren voor haar duidelijk: Er was geld, expertise en kennis over hoe een onderneming efficiënt gerund kon worden, iets waaraan het in de NGO-wereld nog wel eens ontbrak.

Efficiëntie

UIt een debat tijdens de prijsuitreiking bleek wat volgens de deelnemers de toegevoegde waarde is van een partnerschap. De efficiëntie van bedrijven kan worden gecombineerd met de sociale insteek van NGO’s, zodat in samenwerking naar concrete doelen toegewerkt kan worden.

En bedrijven en NGO’s kunnen elkaar scherp houden om ‘green washing’ te voorkomen. Daar hoeft de impact niet beperkt te blijven tot een marketingquote, maar kan echte verandering ontstaan.

De campagne smaakte naar meer; voor volgend jaar staat het vervolg 12 Partners in 2012 op stapel.