FRANKFURT - De Duitse fabrikanten van luxe auto's BMW en Audi hebben een sterke maand achter de rug qua verkopen, ondanks de economische neergang.

BMW zag de autoverkopen in november met 7,7 procent omhoog gaan tot 138.978 stuks. Dat kwam vooral door een aanhoudende sterke vraag uit Azië en de introductie van nieuwe modellen zoals de populaire 1-Serie.

''We hebben over de eerste 11 maanden van het jaar al meer auto's verkocht dan in heel 2010. Daarmee komt onze recordverkoopdoelstelling voor heel het jaar van meer dan 1,6 miljoen duidelijk binnen bereik'', aldus Ian Robertson, verkoopbaas bij BMW.

Audi, onderdeel van de Volkswagen-groep, verkocht vorige maand 111.400 auto's, een groei van 28 procent. Ook deze groeispurt was te danken aan China, maar ook op de thuismarkt deed het merk goede zaken.

In Duitsland verkocht Audi ruim 25.000 auto's in november, 13,8 procent meer dan vorig jaar. Audi voorziet daar in heel 2011 meer dan 250.000 auto's aan de man te brengen, het hoogste aantal sinds 2008.