AMSTERDAM - De Russische student Andrei Goncharov heeft een spel bedacht waarbij verschillende belanghebbenden de publieke ruimte in de stad Moskou samen kunnen indelen.

Door middel van crowdsourcing krijgen burger en consument een stem in zaken die meestal achter gesloten deuren door overheden of bedrijven worden besloten.

In het spel, Crowdsourced Moscow 2012, kunnen spelers zich identificeren met een archetype, zoals burger, beleidsmaker bij de overheid, artiest, ontwikkelaar of 'urban planner'. Zij kunnen elke dag honderd punten geven aan projecten in de stad die volgens hen belangrijk zijn.

Ook kunnen verschillende partijen onderhandelen en overleggen, zodat iedereen 'strijdt' om het beste idee op de juiste plek in de stad.

Spelelement

Het idee om publieke ruimte te crowdsourcen is niet nieuw. In Nederland loopt al enkele jaren het project Verbeterdebuurt.nl, waarbij tientallen gemeenten rechtstreeks toegang hebben tot verbeterpunten, aangekaart door burgers.

Goncharov voegt echter een spelelement toe aan het concept. Hierdoor raken burgers meer betrokken en moet het spel de belangen van verschillende belanghebbenden eenvoudiger te behappen maken voor 'de andere partij'. Ook moet deze vorm van crowdsourcing 'urban planning' democratischer maken.

Of de gemeente Moskou het spel gaat gebruiken is nog niet bekend.