Stel, je bent groenteboer. Dan verkoop je groente, toch?

Door Sanne Nuij van Arnhem

Ja en nee. Het prodúct dat je verkoopt is groente. Maar hetgeen waar veel klanten voor zullen komen is iets heel anders.

Is het de manier waarop je appels opstapelt? Misschien. Is het de slogan “je ziet er beter uit met groente en fruit” die prijkt op jouw raam? Dat draagt er vast aan bij.

Uniek

De meeste bezoekers zullen echter komen voor iets unieks. Iets speciaals. Iets dat ze nérgens anders krijgen. Ze komen voor jou!

Weet jij van jezelf wat je levert, naast, in het geval van de groenteboer, groente? Wat krijgen mensen wanneer ze bij jou in de winkel komen, behalve kwaliteitsgroente en een bonnetje na het afrekenen?

Dat is belangrijk om te communiceren: zo krijg jij de juiste klanten in jouw winkel en zo weten zij wat zij kunnen en mogen verwachten.

Extra bijzonder

Ik geloof er heilig in dat elke ondernemer dat “beetje extra” heeft waarvoor mensen specifiek kiezen, naast de geleverde dienst of het geleverde product.

Zo ken ik een heel vrolijke trainer, een heel inspirerende boekhouder, een coach met een enorm netwerk en tot slot een slager die meedenkt over de juiste bereiding van het vlees dat je koopt. En ook nog vraagt hoe het met de kinderen gaat.

Tijdens de workshop Merkpaspoort voor ZZP'ers zoek ik samen met ondernemers naar hun bijzonderheden, en naar dé manier om dit te communiceren. En dan blijkt vaak dat ze niet verkopen wat ze denken te verkopen: ze bieden veel méér!

De lijst van…

Ik wil je uitdagen tot het maken van een lijst. Wat heb jij te bieden aan jouw klanten? Wat maakt jou speciaal? Om de uitdaging compleet te maken, vraag ik je om standaardtermen als “geen 9 tot 5 mentaliteit”, “doorzetter”, “betrokken” en “pro-actief” te vermijden.

Klinkt moeilijk? Vraag jouw omgeving eens om hun zicht op jou als extra bijzondere ondernemer, leverancier, collega. Ik durf je te beloven… Feedback vragen en reflecteren was nog nooit zo leuk!

Sanne Nuij van Arnhem is eigenaar van Plan T en geeft trainingen over “het merk ZZP”, leerstijlen, ontwikkeling en communicatie. Ook is zij ontwikkelaar van de training/ methodiek “Leuk! Veranderen”. Volg Sanne via twitter.com/SanneNvA