OHRA en MircoEnsure willen zoveel mogelijk weeskinderen de kans op een gezonde toekomst bieden. "Wij bieden rechtstreekse hulp in ontwikkelingslanden op basis van het ‘buy one-give one’-principe."

Wat is je naam en de naam van je organisatie?
Wouter Durville van ONEforONE.

Wat is het probleem?
Het gebrek aan betaalbare gezondheidszorg voor de allerarmsten in ontwikkelingslanden.

Wat is het doel en de inhoud van dit partnership?
ONEforONE zorgt voor rechtstreekse hulp in ontwikkelingslanden op basis van het ‘buy one-give one’-principe. Jij koopt een product hier en daarmee help je iemand aan eenzelfde soort product daar. Een nieuw initiatief is de ONEforONE Zorgverzekering.

Met elke afgesloten zorgverzekering geeft de klant ook een weeskind in Tanzania een goede zorgverzekering. Één-op-één. Dat helpt. Het doel van de partnership is om zoveel mogelijk weeskinderen de kans op een gezonde toekomst te bieden.

Wie zijn de partners en wat is de link tussen deze partijen?
De ONEforONE Zorgverzekering is ontstaan uit een samenwerking met zorgverzekeraar OHRA en met MicroEnsure, een internationaal gerenommeerde speler op het gebied van microverzekeringen. Met de support van ONEforONE ontwikkelt MicroEnsure een marktgedreven oplossing voor het gebrek aan een goede zorginfrastructuur in Tanzania.

De zorgverzekering die wordt gesponsord voor weeskinderen dekt de kosten van de meest voorkomende ziektes, zoals malaria, longontsteking en griep, en kost zo’n 10 dollar per jaar. De zorgverzekering in Nederland is ondergebracht bij OHRA, die klanten van ONEforONE een hoge collectieve korting biedt.

Hoe halen de partijen hun voordeel uit dit partnership?
Voor ONEforONE en MicroEnsure genereert de partnership inkomsten waarmee zorgverzekeringen voor structureel achtergestelde groepen, zoals weeskinderen, kunnen worden gesponsord. Tegelijkertijd komt dit geld ten goede aan de opbouw van een zorginfrastructuur in Tanzania.

Voor OHRA biedt de samenwerking een mogelijkheid om nieuwe klanten te werven en ook buiten Nederland mensen te voorzien van goede zorg. Verder is een vernieuwend aspect van de partnership dat de klant in Nederland een collectieve korting krijgt die kan oplopen tot 200 euro. Dit is mogelijk door de grote achterban van ONEforONE. Zo krijgt de klant een dubbel goede deal.

Wat is de haalbaarheid van dit partnership? Wat zijn de lange termijnverwachtingen?
De ONEforONE Zorgverzekering is 23 november jongsleden gelanceerd met een grote flashmob op de Dam in Amsterdam. Sindsdien is er grote interesse vanuit consumenten voor de nieuwe zorgverzekering. Op de lange termijn is de verwachting dat vele duizenden weeskinderen in ontwikkelingslanden kunnen worden geholpen aan een gezonde toekomst.

De campagne 11 Partners in 2011