Bereikbaarheid is belangrijk voor ondernemers. Hoe sneller men de klant van dienst kan zijn, hoe hoger de tevredenheid en de kans op een vervolgopdracht. In sommige bedrijfstakken is urgente hulp zelfs niet wenselijk, maar noodzakelijk. Hoe zorgt u dat u uw klant altijd en overal van dienst kunt zijn?

De frustratie van een haperende computer is iedereen bekend. Als consument kan men bijvoorbeeld de belastingaangifte niet versturen, of de vakantiefoto’s niet bekijken. Voor ondernemers is een falend systeem vaak nog vele malen impactvoller. Bedrijven zonder goed werkende computers of internet kunnen omzet verliezen door bijvoorbeeld het mislopen van mail of het plat gaan van de website. In dat geval is het zaak alles zo snel mogelijk weer up and running te krijgen.

Afhankelijkheid

Ondernemer Ernst Wijsmuller (26) zag vijf jaar geleden deze behoefte en richtte PH Networks BV op. Met zijn zaak biedt hij het MKB snelle oplossingen bij hardware- of software problemen. ‘We verhelpen alle ICT gerelateerde problemen’, vertelt Wijsmuller. ‘Dat varieert van het upgraden van systemen, tot het aanleggen van een compleet netwerk. Het is heel divers. Mensen willen hun IT omgeving zoveel mogelijk naar hun eigen situatie inrichten.’

Hoe verschillend de problemen waar de Haarlemmer op stuit ook zijn, zijn klanten hebben één gemene deler: men wil altijd zo snel mogelijk geholpen worden. ‘Dat is ook logisch,’ aldus Wijsmuller. ‘De afhankelijkheid van een computer is groot. Als die niet functioneert ligt bij veel bedrijven het werk stil.’

Vast en mobiel

Om zijn klanten zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn zorgt Wijsmuller er voor dat hij altijd bereikbaar is. ‘Zo heb ik mijn vaste zakelijke nummer doorgeschakeld staan naar mijn mobiel, zodat klanten ook contact op kunnen nemen als ik niet op kantoor ben. Als ze mijn voicemail inspreken komt die ook automatisch in mijn e-mail. Die luister ik dan daar af. Dat is bijvoorbeeld handig als ik in het buitenland ben.’

Lees hier alles over het bereikbaar zijn via vast en mobiel via één vast nummer

Als het vervolgens om een softwarematig probleem gaat, is hij veelal in staat het probleem ook op locatie op te lossen. ‘Stel dat ik bij het tankstation sta, en een klant belt dat zijn e-mail configuratie niet meer klopt. Met mijn tablet of smartphone ga ik dan online.’

Direct helpen

Door de klant een korte instructie te geven kan hij vervolgens op diens computer inloggen. ‘Dat gebeurt via beveiligde software. Als ik eenmaal in het systeem ben kan ik dan zo weer een printer aan de praat krijgen of de virusscanner updaten. We kunnen 1 of 1000 kilometer van elkaar verwijderd zijn, maar ik kan het probleem wel direct verhelpen. Dat is de toegevoegde waarde van mobiel werken.’

Niet alleen zijn klanten, ook de eenpitter zelf ondervindt veel gemak van het op afstand kunnen werken. ‘Je kunt heel efficiënt met je tijd om gaan. Ik kan vanaf mijn tablet ook in mijn eigen systeem inloggen om bijvoorbeeld facturen te bereiken. Ook kan ik als ik in de trein zit mijn vakkennis bijspijkeren door online tutorials te bekijken. Op die manier zit je nooit stil. Dat komt mooi uit want daar kan ik slecht tegen.’