AMSTERDAM – De applicatie 'Zaarly' wordt aangepast voor kleine bedrijven.

Oorspronkelijk is de dienst opgezet voor individuen om klusjes in de buurt te vinden, maar veranderde binnen enkele maanden in een platform waarmee lokale ondernemingen gericht klanten kunnen zoeken.

In mei werd Zaarly gelanceerd in de Verenigde Staten. Het idee van de startup was om een marktplaats op te zetten waarmee individuen bepaalde diensten of producten kunnen aanbieden of zoeken binnen de regio. Zo moet het makkelijker worden om in de omgeving iemand te vinden die bijvoorbeeld snel een IKEA-kast in elkaar kan zetten of een parket legt.

Vreemd genoeg wordt de dienst niet gebruikt door de doelgroep die Zaarly voor ogen had. Veel kleine ondernemingen, zoals freelance ontwerpers, schoonmaakbedrijven en cateraars, hebben zich namelijk aangemeld om te voldoen aan de vraag van gebruikers. De dienst ziet dit niet als een probleem en breidt de applicatie uit.

In New York wordt een experiment gestart met deze aanpassing. Bedrijven zien dan wie er in de omgeving op zoek is naar een dienst of product en kunnen een voorstel versturen als ze kunnen voldoen aan de vraag. Het bijzondere hieraan is dat bedrijven gericht klanten kunnen aanspreken omdat het voorstel alleen naar mensen gaat die het product echt willen. De betaling kan direct via de applicatie worden gedaan en kortingen kunnen individueel worden besproken.

De applicatie is gratis te gebruiken, Zaarly krijgt een klein percentage van de creditcardtransacties die gedaan worden via het platform. Op het moment is de dienst alleen nog in de VS beschikbaar, maar de startup wil zo snel mogelijk wereldwijd uitbreiden.