AMSTERDAM - Na tankstations, een pechhulpdienst en een online huizenveiling stort ondernemer en investeerder Marc Schröder zich nu met zijn vaste zakenpartner Michiel Muller op het veilen van exclusieve mode. “We proberen te werken met de Amerikaanse slag.”

Het ondernemende duo kondigde deze week een online veiling aan voor luxe modeaccessoires waaronder tassen, schoenen en laarzen van merken als Mulberry, Chloé, Fendi, en Marc Jacobs.

Het nieuwe bedrijf, Vault79 (gouden kluis) genaamd, wil zich van concurrenten als Vente Privée onderscheiden door niet te werken met uitverkoopacties, maar door alle artikelen via een veilingsysteem aan te bieden. Het aanbod wordt vanaf zo’n 20 tot 40 procent van de marktwaarde te koop gezet, licht Schröder toe.

Fashiolista

De ondernemer stapte begin dit jaar in de modewereld toen hij een investering deed in de Nederlandse social mediawebsite Fashiolista. “E-retail’ is nog altijd een groeimarkt”, zegt Schröder tegenover NUzakelijk.

“Door Fashiolista zagen we hoe belangrijk mode kan zijn voor vrouwen”, vervolgt hij. “Het is anders dan mannen en voetbal, het is een complete lifestyle.” Het maakt volgens hem voor veel modebewuste vrouwen niet zoveel uit wat voor jurkje ze aan hebben, “als de schoenen en de tas maar exclusief zijn”.

De zakenman is al sinds jaar en dag verbonden met Michiel Muller, met wie hij in voorgaande jaren successen vierde dankzij de tankstationformule Tango en de pechhulpdienst Route Mobiel. “We bellen elkaar soms ‘s nachts op om een idee voor te leggen. Het is handig om iemand te hebben waar je zaken aan kan toetsen”, zegt de ondernemer.

Veilingsite

Een latere investering in een veilingsite voor huizen (Bieden en Wonen) was mede door de neergang op de woningmarkt een minder groot succes. Het idee van een veiling bleef hoe dan ook hangen. “Een veiling is de perfecte manier om een goede marktwaarde vast te stellen”, stelt Schröder. Het is transparant en biedt iedereen kansen.

Het bedrijf wordt gerund door CEO Helene Ekkers, die eerder carrière maakte bij PGGM en ruime ervaring heeft op het gebied van e-fashion. Naast Schröder en Muller is Joost van der Klooster mede-initiatiefnemer.

Hoewel het concept vernieuwend is, “moet het zich nog 100 procent bewijzen”, zegt Schröder over zijn nieuwste ondernemersavontuur. "Maar uiteraard hebben we onderzoek gedaan en 'smart buying' is een duidelijke en zichtbare trend."