Internetbedrijven goed voor 5 procent tv-reclamebestedingen

AMSTERDAM - De internetbranche geeft steeds meer geld uit aan tv-reclames, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Nielsen waar de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT) woensdag over bericht.

Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar namen bedrijven als Bol.com, Wehkamp en Ditzo 5 procent van de bestedingen aan tv-reclames voor hun rekening. Dat komt neer op een bedrag van ruim 100 miljoen euro.

Bol.com trok vorig jaar ruim 10 miljoen euro uit voor tv-reclames, terwijl de tv-advertenties van Wehkamp.nl bijna 9 miljoen euro kostten. Verzekeraar Ditzo besteedde ruim 8 miljoen euro. In totaal trokken 33 internetbedrijven de afgelopen vijf jaar hun portemonnee voor een tv-reclame.

Budget

De webbedrijven gaven vorig jaar 64 procent van hun advertentiebudget uit aan televisie. In 2005 was dat nog 52 procent. Daarmee geven internetbedrijven relatief gezien "beduidend" meer uit aan televisie dan andere adverteerders, aldus SPOT.

De stijgende uitgaven aan tv-spots gingen ten koste van adverteren op de radio, in print en, opmerkelijk genoeg, internet.

De meest succesvolle tv-reclames van onlinebedrijven zijn volgens SPOT campagnes die een website gebruiken om de eerder op tv gegenereerde kooplust verder uit te buiten. "TV-reclame legt de basis voor merkbekendheid en merkattitude, waarna deze op internet ten gelde worden gemaakt", aldus de stichting.

Lees meer over:
Tip de redactie