Twitter moet uitstroom chauffeurs tegengaan

AMSTERDAM - Werkgevers in de transportbranche zetten onder meer Twitter, Facebook en YouTube in om de gevolgen van de vergrijzing onder vrachtwagenchauffeurs op te vangen.

Volgens uitzendbureau Tempo-Team woensdag zullen er tot 2016 gemiddeld 7000 nieuwe chauffeurs per jaar moeten starten om de uitstroom van vrachtwagenchauffeurs te compenseren. Een derde van de berijders is 50-plus.

De uitzender bedacht een fictieve jonge truckchauffeur, 'Tim', die jongeren via social media moet verleiden tot een carrière op de weg. Tegelijk wordt in samenwerking met de Transport Academy een meerjarig leer-werktraject aangeboden.

"Het vak van chauffeur heeft bij jongeren helaas een minder goed imago gekregen en dit is onterecht", zegt een woordvoerder van Tempo-Team. “Daarom gaan we de jongerendoelgroep in hun eigen taal aanspreken."

Volgens de werkgevers zitten er genoeg voordelen aan een chauffeursbaan om jongeren rond de 17 jaar over de streep te trekken. Zo wijzen zij op "flexibele werktijden, gratis opleidingen, zelfstandigheid, afwisseling, baanzekerheid en vrijheid".

Tempo-Team verwacht dat economische schommelingen de mate van flexibel werken in het wegtransport zullen doen toenemen. “Deze toenemende flexibilisering maakt het vak voor meer doelgroepen aantrekkelijk", aldus de zegsman.

Tip de redactie