'Grote markt beschikbaar voor gamification'

NUzakelijk onderzoekt de potentie van de trend 'gamification' en stelt de komende zes weken vragen aan bedrijven, onderzoekers en zelfstandige ondernemers. Waar zit het succes? En wat is hun visie op de toekomst? Deze week: ZZP'er Bart Lamot.

Gamification is de naam voor het toevoegen van spelelementen aan alledaagse dingen, om zo mensen meer te betrekken bij een merk of hun werk.

Onder de naam “ik Bof” ontwikkelt Lamot (34) al bijna een jaar lang bord- en kaartspellen in opdracht voor bedrijven en geeft workshops en lezingen over gamification. Zijn eerste ervaring met deze opkomende zakentrend was al in 2001, toen hij als projectleider bij ABN Amro het werk leuker moest maken voor gedemotiveerde werknemers. Het idee: spellen maken voor specifieke procedures.

Boert het een beetje als ondernemer in de gamification?
"Ik kan hier fulltime aan werken en ik kan er bedrijven goed mee bezig houden. De wens tot verandering op de werkvloer is bij mij merkbaar; er is een grote markt beschikbaar. Werknemers willen namelijk op een andere manier betrokken zijn bij de bedrijfsvoering. Starters vinden het bijvoorbeeld heel normaal dat je met een goed idee direct de directie een mailtje stuurt zonder de tussenlaag daarover te informeren".

Wat is volgens u noodzakelijk in een goede gamification-strategie?
"Een gamification-strategie kan pas echt werken als deze klopt met de kernwaarden van de organisatie en de mensen. De kernwaarden van een bedrijf gaan dieper dan een visie en missie, het is de (vaak ongeschreven) basis van een organisatie; het hart van de cultuur. Zodra het spel niet aansluit bij de mensen zal het niet gespeeld worden, plezier wordt dan tegenzin en dat mondt uit in negativiteit".

Welk voorbeeld van gamification vindt u het best uitgevoerd?
“Het mooiste voorbeeld is de 'Fun Theory'-campagne van Volkswagen. Zij hebben mensen uitgedaagd zaken uit het alledaagse leven te 'verspellen'. Het winnende idee was een flitscamera die mensen bekeurt, maar ook foto’s maakt van auto’s die wél binnen de toegestane snelheid rijden. Aan het einde van de maand worden de boetes bij elkaar opgeteld en verloot aan de mensen die binnen de snelheid reden. Het houden aan de regels, het gewenste gedrag, wordt hierdoor beloond. Door de loting wordt het ook nog eens een echt spel".

Hoe ziet de toekomst van gamification eruit?
“De toekomst van gamification zal in de komende paar jaar nog als een hype klinken, maar ik zie het in de gewoonten van de mens sluipen. De volgende tien jaar komen er alleen nog maar mensen op de arbeidsmarkt die zijn opgegroeid in het tijdperk van spelcomputers. Waar de vorige generaties nog zijn grootgebracht met “niet lullen maar poetsen” en 'singletasking', is de komende generatie groot gebracht met het voeren van een gesprek tijdens het spelen met een Nintendo DS, terwijl de televisie aan staat. Ze verwachten uitgedaagd te worden en meegenomen te worden. Het schouderklopje van de manager blijft belangrijk, maar de status op het scorebord telt".

Lees meer over de opkomende zakentrend gamification op NUzakelijk.

Lees meer over:
Tip de redactie