Ruimtevaarttechnologie beschikbaar voor 'aardse markt'

AMSTERDAM – Ruimtevaarttechnologie biedt ondernemers interessante mogelijkheden om innovaties te introduceren op de ‘aardse markt’.

Om deze reden brengt onderzoeksbureau TNO in opdracht van het Netherlands Space Office (NSO) en de Europese ruimtevaartorganisatie (ESA) ondernemers en techneuten bij elkaar op het evenement Space-MATCH.

Afgelopen dinsdag werd tijdens zevende editie van deze jaarlijkse bijeenkomst gekeken naar wat de mogelijkheden zijn voor het creëren van succesvolle spin-offs. Deze keer werd vooral gericht op het onderdeel veiligheid.

“Ruimtevaart is een bijzondere markt”, vertelt Len van der Wal, consultant bij TNO en organisator van Space-MATCH. Producten moeten bijvoorbeeld tegelijk betrouwbaar zijn, maar ook energiezuinig. Een enorme uitdaging voor techneuten.

Deze kenmerken van ruimtevaarttechnologie bieden mogelijkheden voor ondernemers die soms uitmonden in aparte toepassingen. “Van tevoren verzin je het niet”, vertelt Van der Wal over de productideeën die uit het evenement voortkomen.

Atmosfeer

Een pen die bedoeld was om in de ruimte de aanwezigheid van bacteriën in een ruimtecapsule te meten wordt nu onder andere gebruikt om de gezondheid van Koikarpers te testen.

“Er gaan duizenden euro’s in om dus koper van een Koikarper wil heel graag weten of zijn nieuwe vis goed gezond is, maar dit kon je eigenlijk alleen maar testen door de vis dood te maken en op te sturen naar een laboratorium”, vertelt Van der Wal. “Met deze pen hoef je nu maar een keer over de vis te strijken, de pen naar het lab toesturen en binnen 1 of 2 dagen heb je een uitslag.”

Internationaal

Van der Wal wil het evenement eigenlijk niet te groot maken. “Dit jaar hadden we ongeveer 100 deelnemers, waarvan 80 ondernemers.”

“In totaal hebben ruimtevaartbedrijven 15 technologieën tentoongesteld en dat vinden we een mooi aantal. Het is geen evenement voor de RAI. We kunnen het wel groter maken, maar dan zouden we internationaal moeten gaan.” 90 procent van de aangeboden technologieën komt uit Nederland.

Ruimte

De technologieën die aangeboden worden zijn nog niet allemaal in de ruimte geweest. “Veel projecten voor de ruimtevaart zijn langlopend, daar gaat een jaar of tien over heen. In dat traject beginnen wij al vroeg te kijken naar wat de mogelijkheden zijn”, verklaart Van der Wal.

Space-MATCH regelt alleen het contact tussen ondernemers en ontwikkelaars. Hierna moeten entrepreneurs hun eigen weg gaan. Eigendomsrechten liggen meestal bij de ontwikkelaars en niet bij NSO of ESA.

Licenties

Van der Wal vertelt dat contracten meestal gebaseerd zijn op licenties. Vaak hoeft een onderneming pas te betalen wanneer daadwerkelijk producten worden verkocht

Hoewel er succesvolle start-ups uit het evenement komen betekent dit niet dat hierdoor de ontwikkeling van ruimtevaarttechnologie renderend zal worden. “Ruimtevaart wordt gedreven door maatschappelijke, commerciële en wetenschappelijke belangen. De spin-off zie ik als slagroom op de taart”, aldus Van der Wal.

Lees meer over:
Tip de redactie