DGA besteedt meer tijd aan netwerken

AMSTERDAM – Directeuren-grootaandeelhouders (dga’s) besteden bijna twee keer zoveel tijd aan netwerken dan directeuren in loondienst. Als gevolg stijgt de omzet bij dga’s ook meer dan bij een directeur in loondienst.

Dat blijkt uit een enquête van netwerkorganisatie Business Leaders. Op basis van de resultaten concludeert Business Leaders dat netwerken de omzet aanzienlijk kan vergroten.

Een directeur-grootaandeelhouder (dga’s) besteedt gemiddeld 8 uur en 7 minuten aan het praatjes aanknopen op een congres en andere gelegenheden. Hij of zij verklaart hierdoor 37 procent meer omzet te generen. Verder zorgt online netwerken voor 11 procent meer omzet.

Directeuren in loondienst besteden gemiddeld 4 uur en 24 minuten aan netwerken en verklaren hierdoor een omzetverhoging van 24 procent uit traditioneel netwerken te halen en 7 procent uit online netwerken.

Nadelen

Overigens blijken ondernemers ook aan te geven dat er nadelen zijn aan netwerken. Veel entrepreneurs hebben een hekel aan het grote aantal adviseurs dat rondloopt op congressen.

Business Leaders deed onderzoek onder ruim 200 ondernemers die aan het hoofd staan van een bedrijf met 5 tot 500 miljoen euro omzet.

Lees meer over:
Tip de redactie