Hogere Sinterklaasomzet voor winkeliers

DEN HAAG - Sinterklaas hoeft vooralsnog geen deeltijd-WW aan te vragen voor Zwarte Piet. Waar de financiële markten op hun gat liggen, ontstijgen de feestdagen rondom de goedheilig man de huidige crisis.

Sterker, dit jaar wordt volgens brancheorganisatie Detailhandel Nederland ruim 493 miljoen euro specifiek omgezet met Sinterklaas. Een stijging van circa 5 procent in vergelijking met een jaar eerder, waardoor bezuinigen op personeel voor de sint zeker nog niet aan de orde is.

''Over de hele branche merken we een toename van de omzet'', stelt een woordvoerster van de brancheorganisatie desgevraagd. Volgens haar is het speuren naar de beste koopjes de oude baas vooralsnog vreemd. ''Uiteraard zijn koopjes welkom'', stelt ze. ''We blijven Nederlanders. Maar het is niet zo dat er vanwege de crisis op de inkopen wordt beknibbeld.''

Boodschappen

Waar Detailhandel Nederland stelt dat het Sinterklaas niet uitmaakt waar hij zijn boodschappen doet, merkt winkelketen Action dat de goedheilig man niet nalaat zo nu en dan op de kleintjes te letten. Een bezoek aan de prijsvechter is Sinterklaas niet vreemd.

''Wij schrijven momenteel flink zwarte cijfers'', stelt een woordvoerder van Action desgevraagd. ''Je hoort ons zeker niet klagen over de eerste weken van de sinterklaasperiode.'' De prijsvechter richt zich met de specifieke sinterklaascadeaus vooral op traditioneel vertier als knutselen (potloden, boetseerklei, schilderwerkjes), puzzelen en spelletjes spelen. Ook poppen en auto's vinden gretig aftrek.

Stevig contrast

De stijgende sinterklaasomzetten voor winkeliers staan in stevig contrast met de meest recente cijfers over de koopkracht in Nederland. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek besteden Nederlanders in de huidige tijd circa 2 procent minder dan een jaar geleden.

Geluk bij een ongeluk is dat de inflatie van de traditionele sinterklaascadeaus steeg met 'slechts' 2,3 procent. Ter vergelijking, de gemiddelde consument is circa 2,6 procent duurder uit dan een jaar geleden. Toch betekenen de cijfers dat Sinterklaas dieper in de buidel moet tasten om hetzelfde aantal cadeaus aan te schaffen.

Volgens het Economisch Bureau van ING zijn vooral de prijzen van sieraden, boeken en chocolade in vergelijking met een jaar eerder flink gestegen. De sint kan beter een keur aan dvd's, speelgoed en snoep in de schoenen stoppen. Die cadeaus zijn ten opzichte van een jaar eerder in prijs gedaald.

Lees meer over:
Tip de redactie