
'Nieuwe prijzenoorlog supermarkten'
DEN HAAG - Onder supermarkten is een nieuwe prijzenoorlog te verwachten. De Nederlandse supers zien hun omzetten onder grote druk staan en zullen er alles aan doen hun marktaandeel vast te houden.
Dit voorspelt retail- en merkendeskundige Paul Moers van marketingbureau PM.SMS.
Dit jaar zien de supermarkten hun omzet slechts 2,5 procent hoger uitkomen tot een hoogte van bijna 33 miljard euro. Daarmee maken ze alleen de inflatie nog goed, wat in feite betekent dat de omzet aan het stagneren is.
Moers: ''Dit is een volkomen nieuwe situatie voor supermarkten die vele jaren van voortdurende groei hebben gekend.''
Nu de economische crisis blijft voortduren is het te verwachten dat de omzet steeds verder onder druk komt te staan. Moers wijst erop dat consumenten niet nog meer zullen gaan eten. Ook grote innovaties zoals panklare groente en kant en klare maaltijden uit de jaren '90 zijn niet te verwachten en de rek in openingstijden is er uit.