Het is een vertrouwd gezicht in een bedrijf: zwarte telefoontoestellen op het bureau. Hoewel het ook mogelijk is via PC of laptop te bellen hechten ondernemers waarde aan een hoorn aan hun oor. Veel ondernemers bellen nog via de analoge lijn of ISDN maar Voice over IP heeft de toekomst. Wat is VoIP en wat zijn de voordelen?

Het merendeel van het kleinbedrijf belt op dit moment nog via een analoge lijn of ISDN, bewijst onderzoek van de OPTA. Dit zijn de traditionele manieren van bellen. De gesprekken vinden in dat geval plaats over de reguliere telefoonlijn van met name KPN.

Bellen via VoIP is de laatste jaren echter sterk in opkomst. Ondernemers beginnen steeds meer het gemak, de kostenverschillen en de kwaliteit van zakelijk bellen via IP in te zien. De aansluiting op het telefoonnetwerk vindt in dit geval plaats via DSL, kabel of glasvezel.

Misvatting

Een misvatting over bellen via VoIP is dat communicatie alleen plaats heeft via software op de PC, zoals Skype. Deze vorm van spraak versturen wordt ook wel internet telefonie genoemd. Bij VoIP is bellen via de PC mogelijk - door een ethernetstekker in de computer te steken en belsoftware te installeren - maar de spraak loopt via een beveiligde verbinding en niet over het open internet, zoals bij bijvoorbeeld Skype.

VoIP biedt echter ook de mogelijkheid om een vast (SIP) telefoontoestel aan te sluiten op het netwerk van de provider. Op die manier kan men ook gewoon met een hoorn in plaats van een headset telefoneren. Zowel een vast toestel als een PC als belstation behoren dus tot de opties.

Nuance

De nuance tussen bellen over VoIP of het open internet is belangrijk om te maken. In tegenstelling tot het bellen via zogenaamde internetsoftphones als Skype, vindt communicatie bij zakelijk bellen via VoIP niet over het open internet plaats. U loopt dus niet het risico dat uw gesprek hapert als uw verbinding, of die van uw gesprekspartner, matig is.

Internet providers bieden met VoIP hun bellende klanten een beveiligde spraakverbinding, waardoor u met uw zakenpartner kunt communiceren zonder dat dit open en bloot via internet wordt verstuurd. Het is eigenlijk net zo georganiseerd als bij een telecomaanbieder. De kwaliteit van het geluid is dan ook hetzelfde.

Voordelen

Spraak loopt bij VoIP via uw kabel, ADSL of glasvezel verbinding naar het telefoonnetwerk. Dat alle diensten via één infrastructuur binnen komen biedt de nodige financiële voordelen. Zo hoeft u niet langer een standaardbedrag voor aansluiting op het telefonienetwerk te betalen. Daarnaast kunt u alle zakelijke diensten bij dezelfde zakelijke provider afnemen, wat vaak de nodige financiële voordelen oplevert.

Lees hier alles over 3-in-1 pakketten.

Eigen netwerk

Een ander financieel voordeel zit hem in uw persóónlijke netwerk: hoe meer van uw zakencontacten via dezelfde VoIP provider bellen, hoe beter. Als u over hetzelfde netwerk naar elkaar belt betaalt u namelijk vaak alleen de startkosten van een gesprek. Dit kan de variabele kosten aardig drukken. Ook is het mogelijk een abonnement af te sluiten waarbij men voor een voordelig tarief onbeperkt kan bellen.

Lees hier alles over onbeperkt bellen.

Toekomstvast

Hoewel veel ondernemers nog bellen via ISDN of een analoge lijn, is VoIP de nieuwe belstandaard. Niet voor niets heeft KPN aangekondigd op termijn te gaan stoppen met het aanbieden van ISDN. De meeste centrales die nu verkocht worden zijn ook louter geschikt voor VoIP. Wie investeert in een telefoonverbinding doet er dus goed aan via VoIP te gaan bellen.

Lees hier alles over toekomstvast ondernemen.

Heft in handen

De overstap van een analoge lijn naar VoIP wordt door steeds meer bedrijven gemaakt en dat is logisch. Qua kwaliteit en veiligheid verandert er niets, terwijl de kosten dalen en de flexibiliteit toeneemt. De overstapdrempel is vaak niet hoog: providers hebben services en partners die deze zorg uit handen kunnen nemen. Wacht dus niet af tot u gebeld wordt, maar neem zelf het heft in handen.