
Het Nieuwe Werken: Campaign Monitor
In samenwerking met WOVOX.com.
Het Nieuwe Werken (HNW) is een verzamelbegrip voor manieren waarop mensen en organisaties beter, effectiever en met meer plezier hun dingen gedaan krijgen.
Open ruimtes lijken daarin bijna heilig. Kleine hokjes en kamers maken depressief; grote en open ruimtes stimuleren samenwerking en creatieve uitwisseling. Toch? Campaign Monitor vindt van niet.
Tegen het einde van 2009 barstte Campaign Monitor bijna uit haar voegen. Alle kamers waren bezet en het team perste alsmaar meer mensen aan overbevolkte bureaus. Toen zelfs de pingpongtafel dreigde te verdwijnen en er een opstand dreigde, moest er iets gebeuren.
Gelukkig kon het bedrijf uitbreiden op de verdieping waar ze al zaten. Voor de nieuwe inrichting zocht het team naar een perfecte balans tussen socialiseren en dingen gedaan krijgen. Het moest voor iedereen makkelijk zijn om afleidingen te verwijderen, zich te concentreren en ‘in de zone’ te komen. Maar net zo belangrijk was pauze nemen, met anderen rondhangen en de knop even helemaal uitzetten.
Watershed Design architecten kreeg een simpel verlanglijstje: 1) gesloten kamers voor iedereen; 2) een grote ruimte waar iedereen samen kan lunchen; 3) genoeg plek voor de pingpong-obsessie van het team. En zo geschiedde: veertig gesloten privéruimtes en heel veel open ruimte.
Waarom gesloten ruimtes? Campaign Monitor is een softwarebedrijf, en mensen die software bedenken en ontwikkelen werken moeilijker in een ‘open plan’. Ze hebben de ruimte nodig om met complexe ideeën te spelen, in de flow te komen en oplossingen te bedenken. Het laatste wat je dan wil is die mensen storen met een vraag of (telefoon)gesprek. In een open kantoor is dit onmogelijk te vermijden.
Onderzoek ondersteunt dit idee. Microsoft ontdekte dat mensen in een open kantoor gemiddeld vier keer per uur worden gestoord. En het ergste: veertig procent van de tijd hervatten die mensen niet de taak waar ze mee bezig waren. Australische onderzoekers rapporteren dat mensen hun concentratie verliezen en minder werk gedaan krijgen door het hoge geluidsniveau van open ruimtes.
Conclusie: kleine, gesloten privéruimtes werken beter. Campaign Monitor voegt hier wel een ‘deur dicht is niet storen!’-beleid aan toe. Want binnenlopen is maar een klein beetje moeilijker dan over de tafel schreeuwen.
Omdat persoonlijk contact net zo belangrijk is - ‘de beste gesprekken vinden bijna altijd plaats tijdens de lunch’, is er gratis ontbijt en luncht het team elke dag samen. En zoals het een softwarebedrijf betaamt wordt de lunch volledig via een eigen reserveringssysteem uitgezocht en bezorgd.
De keuken heeft een grote koffiehoek waar mensen bij elkaar komen en voor een potje pingpong en Guitar Hero kunnen ze terecht in een gigantische spelruimte.
Met dank aan Campaign Monitor. Klik hier voor meer foto’s en een video van het kantoor. En ga naar Hetnieuwewerkendoejezelf.nl voor meer informatie over de week van Het Nieuwe Werken.
Foto's: Campaign Monitor, onder een Creative Commons-licentie.