UTRECHT - Op tientallen drukke verkeerspleinen en treinstations moedigen in roze badjassen gehulde 'Nieuwe Werkers' de reizigers maandag aan om hun werkdag beter in een badjas te beginnen in plaats van in de spits.

De actie is het ludieke begin van de Week van Het Nieuwe Werken, die loopt van 7 tot en met 13 november, een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen.

De actievoerders willen laten zien dat je kunt brainstormen in je badjas, bellen in je badjas, e-mailen in je badjas, stukken schrijven in je badjas en verkopen in je badjas. Na de spits reizen vijf van hen als 'mobiliteitsmakelaars' per openbaar vervoer naar Utrecht waar ze nog een uurtje flexwerken.

De Week van Het Nieuwe Werken vraagt aandacht voor flexibele werktijden en werkplekken. ''Dat is goed voor mensen voor een betere balans tussen werk en privé, maar ook voor bedrijven (minder kosten en meer productiviteit) en voor het milieu (minder files en CO2-uitstoot)'', aldus de initiatiefnemers.

Miljarden

Het nieuwe werken kan de Nederlandse samenleving jaarlijks miljarden euro's opleveren. Dat zit 'm vooral in het terugdringen van de reistijd, blijkt uit onderzoek van adviesbureau PwC naar de economische effecten van het nieuwe werken, dat maandag in Utrecht is gepresenteerd.

Als in 2015 20 procent van de beroepsbevolking een dag per week thuis zou werken, levert dat jaarlijks bijna 2 miljard euro op. Werkt 20 procent 2 dagen per week thuis, dan loopt dat op tot bijna 3 miljard euro.

Files

Het aantal auto's op de weg neemt dan met 180.000 per werkdag af. Dat betekent minder files, minder luchtverontreiniging en minder verkeersslachtoffers.

Ook voor bedrijven is het nieuwe werken voordelig. De productiviteit en de efficiency stijgen en de kosten voor kantoorruimte lopen terug.

Werknemers hebben nog wel veel vragen over het nieuwe werken, blijkt uit een peiling onder 5000 werknemers in bedrijven die ermee beginnen. Vier op de tien is vooral positief, anderen willen meer en hebben behoefte aan duidelijke afspraken.